Цікаві факти
0

Humvee: маловідомі факти про головний армійський позашляховик США

HUMVEE M998 - молодша машина в лінійці цих позашляховиків.

Військовий “пройдисвіт” HUMVEE був представлений у далекому 1984 році. Відтоді було випущено майже 30 тисяч машин цього типу, левова частка яких становить основу автопарку ЗС США. А три роки тому почався процес поступової заміни дідка “Хамві” машинами нового покоління. У зв’язку з цим, ми розглянемо цікаві та маловідомі факти з історії його появи і застосування.

Ford M151MUTT був побудований за канонами Другої Світової війни, і конфлікт у В'єтнамі продемонстрував необхідність заміни
Ford M151MUTT був побудований за канонами Другої Світової війни, і конфлікт у В'єтнамі продемонстрував необхідність заміни

До “Хамві” основним позашляховиком американських військ був Ford M151 – нащадок легендарного “Вілліса”. І, загалом, армійців він влаштовував, але 1970 року компанія FMC General запропонувала військовим свій прототип XR311. Машина була більш прохідною, універсальною і динамічною. Позашляховик протестували і внесли низку побажань, що призвело до створення другого покоління XR311. Десять машин передали в 3-ю бронетанкову дивізію на випробування, де машиною залишилися задоволені. Щоправда, військові чиновники вирішили, що новинка ні до чого, і переключилися на закупівлю гусеничних БТР.

XR311 від FMC General була проривною машиною, і багато в чому передбачала майбутній Хамві, але військові вважали, що майбутнє за гусеничними БТР
XR311 від FMC General була проривною машиною, і багато в чому передбачала майбутній Хамві, але військові вважали, що майбутнє за гусеничними БТР

Про заміну згадали 1979 року, “викотивши” вимоги для HMMWV (High Mobility Multipurpose Multipurpose Wheeled Vehicle – багатоцільовий колісний транспортний засіб). Машина мала мати кліренс у 41 см, підніматися на 60-відсотковий ухил, і отримати повітрозабірник на висоті не менше ніж 1,5 метра. Спочатку проектом зацікавилася 61 компанія, але до етапу створення прототипу дійшли лише кілька конструкцій. І одна з них XR311! У FMC General не знали, що вони втрачають, продаючи права на свій джип колегам з AM General. Машину перекомпонували згідно з новими вимогами військових, перейменувавши прототип у XM966. Йому-то і вдалося обійти конкурентів, ставши в 1983 році тим самим HUMVEE.

 

Lamborghini

Прототип від Teledyne Continental під час випробувань на роль Хамві. Це ж шасі стало основою для першого позашляховика Lamborghini
Прототип від Teledyne Continental під час випробувань на роль Хамві. Це ж шасі стало основою для першого позашляховика Lamborghini

У 1977 році був представлений перший позашляховик італійської марки – Cheetah. Строго кажучи, італійського в ньому було не багато – дослідний зразок зібрали фахівці американської MTI на замовлення Teledyne Continental Motors, а вже для налаштування шасі і 180-сильного мотора Chrysler, прототип відправили до Санта-Агати. Машина вагою в 2 тонни мала відкритий склопластиковий кузов і 3-ступінчасту АКПП. З нею італійці планували “взяти” американський контракт, який міг би різко поліпшити погані справи виробника спорткарів. Але тут з’являється хто?

Lamborghini Cheetah у цивільному виконанні була побічним продуктом, головна надія італійців була на оборонний контракт
Lamborghini Cheetah у цивільному виконанні була побічним продуктом, головна надія італійців була на оборонний контракт

Правильно! XR311 – ще від FMC General, керівництво якої подало позов на італійців – мовляв, машина їхня повторювала концепцію американського прототипу. Це поставило хрест на оборонному контракті, а єдиний прототип залишився в надрах компанії Teledyne Continental Motors, після чого його слід обривається. А для Lamborghini набутий досвід не минув марно – через 10 років було створено позашляховик LM002.

 

Панама

HUMVEE у пустелі Іраку чи горах Афганістану – це вже стійка асоціація. Справді, “Буря в Пустелі” стала першим масштабним конфліктом із застосуванням цієї машини. А “дебют” HUMVEE відбувся роком раніше – під час американської операції в Панамі в рамках операції “Just Cause”. З огляду на те, що операція тривала трохи більше місяця, якихось революційних випробувань на долю “Гамві” не випало, і він лише підтвердив якості, показані під час конкурентної боротьби за оборонний контракт.

Американські солдати на HUMVEE біля посольства Ватикану в Панамі, 1990 рік. Операція Just Cause стала дебютом нового позашляховика.
Американські солдати на HUMVEE біля посольства Ватикану в Панамі, 1990 рік. Операція Just Cause стала дебютом нового позашляховика.

Не для того ми його робили!

Стрілець HUMVEE за великокаліберним кулеметом M2HB. Сомалі, 1993 рік. В умовах того конфлікту головною проблемою стала відсутність бронювання машини, яку на тісних вулицях обстрілювали з усіх напрямків.
Стрілець HUMVEE за великокаліберним кулеметом M2HB. Сомалі, 1993 рік.

Однією з ключових вимог до “Хамві” була мобільність і прохідність. Незважаючи на наявність озброєння в низці модифікацій, Humvee – насамперед транспорт, а не бойова машина. Під час війни в Перській затоці, це проявлялося не критично, чого не скажеш про наступний конфлікт із застосуванням позашляховика. Значних втрат піхотинці на Humvee зазнали 1993 року, під час операції в Сомалі. В умовах міського бою практично беззахисний позашляховик ставав небезпечною підмогою. Лише після цього військові знову звернулися до AM General – за новим, уже броньованим HUMVEE. Так з’явився M1114 – з броньованим кузовом і стеклами. Важку до 5,5 тонн машину оснастили 6,5-літровим турбодизелем на 190 сил. З ним максимальна швидкість “бронехамві” досягала значення в 125 км\год. Здавалося б, у машину вдихнули нове життя. Але ні!

Результатом сомалійського досвіду стала модифікація M1114 з бронюванням кузова. Машина захищала від стрілецької зброї, але збільшена вага негативно позначилася на динаміці.
Результатом сомалійського досвіду стала модифікація M1114 з бронюванням кузова. Машина захищала від стрілецької зброї, але збільшена вага негативно позначилася на динаміці.
Знищений M1114 - судячи з кількості позначок, машина вийшла живучою.
Знищений M1114 - судячи з кількості позначок, машина вийшла живучою.

Головна проблема

 

M1114 обмежено застосовувалися на Балканах, але повноцінні військові дії вони зустріли лише в Афганістані. На початковому етапі нова машина виправдала свої характеристики – протикульове бронювання кабіни з бронесклом рятувало від противника, озброєного стрілецькою зброєю. Ба більше, воно було іноді зайвим – в умовах гірських доріг і обмеженої видимості, з “Хамві” часто знімали двері.

Хамві після наїзду на міну, Багдад, 2003 рік. Незважаючи на бронювання кузова, днище було вразливе для багатьох СВП
Хамві після наїзду на міну, Багдад, 2003 рік. Незважаючи на бронювання кузова, днище було вразливе для багатьох СВП

А потім почалася друга війна в Іраку – і її характер разюче відрізнявся від першої кампанії! Якщо в 1991 році доводилося стикатися з повноцінною армією, що відповідало американській підготовці і доктрині, то війна 2003 року була асиметричною. Прямі зіткнення поступилися місцем засідкам, а танки в безкрайній пустелі – саморобним вибуховим пристроям. І для них додаткове бронювання “Хамві” не було аргументом. За три роки війни 67 “пасажирів” HUMVEE стали жертвами підриву на мінах. У таких умовах бронювання M1114 було не панацеєю, а додатковою проблемою: двері швидко не відчинити, динаміка впала, а піднятий через башту центр мас зробив машину схильною до перекидання.

Результат наїзду на міну. На перший погляд, дісталося лише шасі - але підірваний дах демонструє перепад тиску в кабіні. Плоске днище машини цілком збирає вибухову хвилю
Результат наїзду на міну. На перший погляд, дісталося лише шасі - але підірваний дах демонструє перепад тиску в кабіні. Плоске днище машини цілком збирає вибухову хвилю
А це наслідки підриву MRAP Cougar на 150-кг міні. Як бачите, монокок залишився цілим, у чому заслуга V-подібного днища цієї машини
А це наслідки підриву MRAP Cougar на 150-кг міні. Як бачите, монокок залишився цілим, у чому заслуга V-подібного днища цієї машини

Першими “здалися” морпіхи, почавши у 2007 році заміну парку “Хамві” на автомобілі з мінним захистом – MRAP. Армійцям на це усвідомлення знадобилося ще п’ять років.

 

Копії – китайські, і не тільки

Urovesa VAMTAC T3 - машина, зовні і концептуально схожа на американський аналог, але все ж - це самостійна конструкція
Urovesa VAMTAC T3 - машина, зовні і концептуально схожа на американський аналог, але все ж - це самостійна конструкція

У 1988 році AM General привезла на виставку в Пекін свій M998, який був проігнорований китайською стороною. Але через кілька років було закуплено партію Hummer H1 – у приватному порядку. Машини розібрали, вивчили, і в 2003 році представили свій варіант – Dongfeng EQ2050! Перші партії ґрунтувалися на американських комплектуючих, але пізніше виробництво налагодили в Китаї. Щоб “замаскувати” копію, в EQ2050 незначно переробили передню частину.

Eastwind EQ2050 - ліцензійна копія цивільного Hummer H1
Eastwind EQ2050 - ліцензійна копія цивільного Hummer H1
Shenyang SFQ2040 - шасі зенітно-ракетного комплексу FB-6A, яке щось дуже сильно нагадує
Shenyang SFQ2040 - шасі зенітно-ракетного комплексу FB-6A, яке щось дуже сильно нагадує
ЗРК M1097 на шасі HUMVEE - ось його і нагадує
ЗРК M1097 на шасі HUMVEE - ось його і нагадує

Водночас в іспанських військових є позашляховик URO VAMTAC, “натхненний” американським досвідом. Коли американці почали експлуатувати свій HUMVEE, в Іспанії задумалися про створення аналога, який замінив би парк наявних Land Rover. Природно, чиновники розглядали купівлю машин від AM General, але інженери UROVESA пообіцяли “наздогнати і перегнати Америку”. І судячи з отриманого контракту, у них вийшло. Машина концептуально і зовні схожа на заокеанського побратима, на що іспанці відповідають просто – “створювалися ж для одних цілей!”.

Позашляховик філіппінських морпіхів, зовнішність якого неприкрито здерта. При цьому, побудована машина на шасі Mitsubishi Pajero.
Позашляховик філіппінських морпіхів, зовнішність якого неприкрито здерта. При цьому, побудована машина на шасі Mitsubishi Pajero.

Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати навіщо американці ставили двоскатні колеса на передню вісь військових вантажівок

 

➡Підпишись на нас в – Google НОВИНИ, щоб отримувати більше цікавих новин про авто!

Advertisement

Також цікаво

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Fill out this field
Fill out this field
Будь ласка, введіть правильний email.
You need to agree with the terms to proceed

Популярне
Меню