Багато хто, напевно, ще пам’ятає радянські вантажівки КрАЗ, які не тільки мали кабіну з дерев’яним каркасом, але ще й відкидні лобові вікна. Причому навіть не всі водії, яким довелося попрацювати на цих вантажівках, знають, навіщо це скло відкидається. Якщо сісти в кабіну КрАЗа, можна розглянути і сам механізм відкидання лобових вікон, а також механізм двірників.
Тут потрібно зазначити, що КрАЗи 256Б і 255 — це не єдині вантажівки з такими лобовими вікнами, які відкриваються. Так, наприклад, старий ЗіЛ 157 теж міг похвалитися схожою опцією. І пов’язано це з тим, що вантажівка задумувалась насамперед для потреб армії. Військові сформулювали завдання, і завод зробив лобове скло, що відкидається.
Також тут не можна пройти повз всюдихідну тематику. Оскільки багато снігоболотоходів – річ далеко не серійна і не масова, то і випускається вони під конкретні побажання замовника. І деякі особливо досвідчені всюдихідники вважають за краще мати на машині саме відкидні лобові вікна.
І це побажання пов’язане з тим, що всюдиходи «повзаючи» в зовсім непролазних місцях іноді все ж таки застрягають, причому так, що бічні двері виявляються заблокованими і тоді єдиним виходом з машини залишаються або відкидні лобові вікна або люк у даху кабіни, якщо такий є.
Проте яке відношення звичайний самоскид КрАЗ має до військового застосування чи всюдиходів? Зрозуміло, що жодного. Ці самоскиди працювали в основному на будовах, на кар’єрах, перевозили ґрунт та іншу породу. Шансів перевернутися або застрягти в них було небагато, і тим не менше їхнє лобове скло відкидалося так, ніби в цьому була якась необхідність.
Річ в тому, що до створення легендарної кабіни КрАЗа приклали руку військові. Вони на той момент вже були обізнані, що 255-та модель буде повнопривідною на односхилих колесах з високим профілем, і що вона готується під потреби армії як військова вантажівка і тягач. І оскільки ця ж кабіна йшла і на самоскиди, і на військові вантажівки, то було вирішено не «заморочуватися» і скрізь ставити це відкидне лобове скло, і на самоскиди в тому числі.
Причому ці «вікна-відкривачки» йшли і на КрАЗи з тропічним варіантом, і на помірний, і на арктичний. І якщо на вантажівках для спекотного клімату всю цю відкидну «лобовуху» ще можна було якось у справі використати, то в мінус 50 °С ці щілини водії зашпаровували чим тільки можна і не можна. Вони й уявити не могли, навіщо потрібні це відкидні лобові вікна на морозі.
Що ж до інтересів військових, то їм важлива була навіть швидкість покидання кабіни особовим складом. У разі перекидання вантажівки на бік, з кабіни набагато простіше вибратися через лобове відкидне скло, ніж через одні вільні двері.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати чому раніше у КрАЗів кабіни були дерев’яними, коли у решти вантажівок – з металу
Джерело: Познавательный журнал ЕНОТ