На просторах України всі сідельні тягачі з напівпричепом називають загадковим словом фура. Звідки воно взялося і що означає насправді? Куди цікавіше дізнатися, що означає загадкова табличка з латинським написом TIR, прикріплена до кузова майже будь-якого сідельного тягача, що виконував вантажні рейси. Отже, розберемося по черзі.
Зі словом «фура» насправді все просто. Насправді це слово в українську мову було запозичене з німецької десь у другій половині XX століття. У німецькій мові слово Fuhre з’явилося дуже давно. Починаючи з XIX століття, ним позначали вантажні візки, які тягнуть коні або воли. У XX столітті німці почали застосовувати це слово і до сідельних тягачів із напівпричепами.
Що ж стосується загадкового напису TIR на усіх фурах, це абревіатура від французького «Transit international routier». Наклейка TIR означає, що власник цієї фури є учасником Митної конвенції про міжнародне перевезення вантажів із застосуванням книги МДП. Це міжнародний договір, прийнятий країнами 1975 року під егідою ООН. Основна суть цієї угоди в тому, щоб максимально спростити та здешевити міжнародні перевезення, а також гарантувати сплату мит.
Головне, що дає участь у системі TIR – це порятунок перевізника від проведення повних та детальних перевірок на кордонах, насамперед транзитних країн. Поширюється дія даної системи тільки на сідельні тягачі, але також на річкові судна, поїзди і морський транспорт. Головне, що є в цій угоді з боку водія — це книжка МДП або Carnet TIR. Правильно заповнена МДП, що містить усі необхідні підписи та печатки – це гарантія міжнародної системи, що вантаж не становить небезпеки. Надання такої книжки митникам спрощує життя як перевіряючих, так і перевізників.
Само собою, вантаж, який перевозиться під Carnet TIR, повинен бути відповідним чином опломбований. Якщо книжка заповнена правильно, а всі пломби на вантажі в повному порядку, то митники країн, через які везеться вантаж, його не перевірятимуть. Здійснювати досконалу перевірку вантажу будуть лише органи тієї країни, до якої він безпосередньо везеться. Втім, участь у TIR не захищає перевізників вантажів від навмисних перевірок у тому випадку, якщо у митниці навіть транзитної країни з’являться підозри, що під пломбами може бути заборонений вантаж.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати чому раніше у КрАЗів кабіни були дерев’яними, коли у решти вантажівок – з металу