Цікаві факти
0

Чому у США будують переважно дороги з бетону

У Сполучених Штатах Америки автомобільні дороги традиційно будують не лише з асфальту, а й із бетону. Більше того, останній вважається кращим для створення дорожнього полотна. Що ж такого особливого в бетоні і невже він кращий за асфальт за своїми характеристиками? Тож спробуємо розібратися.

У США вистачає і асфальтних, і поганих доріг.

Дороги – це чорна дірка для грошей платників податків не тільки в Україні, а й майже в будь-якій іншій країні. Найбільш промовистим щодо цього є приклад Сполучених Штатів Америки. Від штату до штату якість та стан дорожнього покриття сильно варіюються. Так, наприклад, у 2017 році в штаті Род-Айленд у поганому стані було 53% доріг штату, у Каліфорнії – 45%, на Гаваях – 42%, Коннектикуті та Нью-Джерсі – 34%, Оклахомі – 33%. Список можна продовжити. Як і скрізь дороги в США розбивають два основні фактори впливу: постійний рух транспортних засобів та вплив клімату.

Бетонна дорога має багато плюсів.

І якщо Україна з по-справжньому щільним потоком автомобілів зіткнулася лише недавно, то в США дана проблема має куди глибше коріння. Зрештою, саме Америка свого часу була центром автомобільного виробництва та однією з найавтомобілізованіших країн світу. При цьому, як і Україна, США – це країна з великою територією. У загальносвітовому заліку Америка займає 4-е місце з невеликим відставанням площею від Китаю та Канади. Чи потрібно говорити, що для перевезення вантажів американськими просторами використовуються, у тому числі здоровенні вантажівки? Дешево і сердито! Ось тільки першим у цьому випадку страждає асфальт.

Хоча бетон дорожчий, він міцніший і надійніший. Служить близько 30 років.

Річ у тім, що асфальт – це відносно дешевий матеріал із досить простою технологією укладання. Проте, за дешевизну такого дорожнього покриття доводиться розплачуватися його міцністю та надійністю. Середній термін служби асфальтної дороги США – 12 років. Але це за документами. Насправді все набагато гірше, особливо якщо такими дорогами починають їздити великовантажні машини. У деяких штатах асфальтні дороги настільки погані, що якщо зняти там відео ще й у погану погоду, глядачеві буде не просто повірити, що на картинці дійсно Америка, а не рідні області України! Тому будувати асфальтову дорогу великої протяжності між двома містами не дуже вигідно, особливо якщо знаєш, що таким шосе регулярно ганятимуть вантажівки.

Але було б наївно думати, що в США не кладуть асфальтні дороги.

Тому в США (насправді не тільки) великі міжнародні дороги, ті самі шосе «Highways», вважають за краще будувати все-таки з бетону. Так, бетон набагато дорожчий за асфальт. Проте, лише у першому наближенні! Якщо стоїть завдання побудувати бетонне шосе, яким будуть ганяти важкі вантажівки, то дуже швидко виявляється, що бетон виходить ще й дешевше. Адже перекладати бетонну дорогу доведеться в 2.5-3 рази рідше. За документами, таке полотно в США може служити близько 30 років. Було б помилкою думати, що в процесі не виникає потреба такі дороги латати. Однак, за іронією долі, ремонт бетонної дороги дешевший і довговічніший, ніж ремонт асфальтної.

Перебуваючи під навантаженням бетонні дороги погано переносять холод.

Крім цього, бетонні дороги мають ще кілька серйозних плюсів. Крім високої міцності, жорсткості та надійності, такі дороги добре переносять літню спеку на відміну від асфальтних. Бетон краще чинить опір деформації, більш екологічний, а також краще відображає світло, що особливо корисно при русі вночі. І тут читачеві вже можна поставити головне питання: якщо бетон настільки крутий, то чому ж один раз не розщедритися і не закатати в нього абсолютно всі дороги, що в Америці, що в Україні? Невже, зелене світло «суворому» бетону на дорогах не дають лише злодійкуваті чиновники та хитрі бариги, які володіють будівельними та дорожніми компаніями?!

Але там де дозволяє клімат, американці справді намагаються класти саме бетонні автобани.

Хоча компоненту корупції ніхто в жодній країні скасовувати не стане, є проти бетонних доріг значно вагоміший аргумент, з яким не зможе посперечатися ні НАБУ, ні Міністерство юстиції США – це фізика. Річ у тім, що при всіх своїх чарівних плюсах бетонне дорожнє покриття має низку серйозних мінусів крім високої ціни.

По-перше, бетонні дороги будуються набагато довше. А час – це також гроші. Бетон набирає міцність протягом 25 днів! По-друге, так само, як бетон добре тримає високу температуру, він абсолютно не витримує низької температури, перебуваючи під постійними механічними навантаженнями. Ну, і по-третє, бетонне покриття дуже, дуже, дуже погано переносить перепади температур. Особливо часті перепади температур, що однаково властиво як частині штатів США, так більшій частині української території. Тому в Америці бетонні «Highways» кладуть здебільшого лише там, де цілий рік стабільна плюсова температура.

 

Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати чому скандинави не використовують реагенти на дорогах, а вони там чистіші та безпечніші за українські

Advertisement

Також цікаво

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Fill out this field
Fill out this field
Будь ласка, введіть правильний email.
You need to agree with the terms to proceed

Популярне
Меню