Легковий автомобіль підвищеної прохідності ЛуАЗ-969 “Волинь” є, мабуть, однією з найцікавіших машин свого часу. Виробляли машину на Луцькому заводі з 1966 по 2002 рік. “Волинь” одночасно стала першим нашим позашляховиком, призначеним для народного споживання і першим нашим передньопривідним ТЗ. Втім, по-справжньому цікавий 969-ий був аж ніяк не цим.
1. Як з’явився ЛуАЗ-969
У першій половині 1950-х років було розроблено перспективний типаж малолітражних двигунів та автомобілів. Виробляти машини нового сімейства збиралися з 1959 по 1965 роки включно. Серед іншого перед конструкторами було поставлено завдання розробити невеликий легкий багатоцільовий автомобіль, розрахований на перевезення 2-4 пасажирів, або 2 пасажирів та 250 кг вантажу. Так розпочалася історія ЛуАЗ-96.
Пілотну партію ЗАЗ-969 було випущено в Запоріжжі на початку 1960-х, однак через низку причин виробництво машини було вирішено перенести до Луцька. Фахівці ЛуМЗ поліпшили початковий варіант ЗАЗ-969, після чого він пішов у серію в середині 1960-х років. Лише в 1971 році після перейменування підприємства в Луцький автомобільний завод, 969-ий почали випускати, зокрема під назвою ЛуАЗ. Згодом машину неодноразово модернізували і допрацьовували, завдяки чому з’явилося кілька нових моделей.
2. Що особливого і цікавого було в ЛуАЗ-969
Як уже було зазначено на початку: ЛуАЗ-969 став першим нашим споживчим позашляховиком і першим нашим передньопривідним автомобілем. Крім цього, машина цікава своїм незвичайним напівнесучим кузовом з інтегрованою рамою. Погнути таку конструкцію практично неможливо. Подібна конструкція лонжеронної рами дає змогу ЛуАЗ-969 впевнено долати будь-які перешкоди. Щоправда, через це ж конструкторське рішення машина сильно шумить під час їзди по асфальту.
Через те, що в рух ЛуАЗ-969 приводиться 40-сильним моторчиком, швидкість – це не стихія луцького автомобіля. Зате “Волинь” оснащена МКПП із синхронізаторами, що одночасно дає їй змогу заповзти в гору і рушати з місця. Передній привід для автомобіля конструктори обрали не просто так, а через відсутність міжосьового диференціала. Свого часу в дивину автомобілісту була і торсіонна підвіска коліс. Не можна не згадати і про те, що у “Волині” була відсутня роздавальна коробка в сучасному розумінні цього терміна. Замість неї в автомобілі була 2-вальна КПП. Понижувальна передача і задні колеса підключалися окремим важелем у салоні.
Ще одна цікава особливість – відсутність блокування переднього диференціала за наявності блокування заднього. Відмовилися від нього конструктори ЛуАЗ-969 лише через те, що на той момент у часи радянської окупації України подібна “фішка” вважалася “надмірністю” і прерогативою суто армійських автомобілів.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати чим відрізнялися армійський і цивільний УАЗ-469