Військовий “пройдисвіт” HUMVEE був представлений у далекому 1984 році. Відтоді було випущено майже 30 тисяч машин цього типу, левова частка яких становить основу автопарку ЗС США. А три роки тому почався процес поступової заміни дідка “Хамві” машинами нового покоління. У зв’язку з цим, ми розглянемо цікаві та маловідомі факти з історії його появи і застосування.
До “Хамві” основним позашляховиком американських військ був Ford M151 – нащадок легендарного “Вілліса”. І, загалом, армійців він влаштовував, але 1970 року компанія FMC General запропонувала військовим свій прототип XR311. Машина була більш прохідною, універсальною і динамічною. Позашляховик протестували і внесли низку побажань, що призвело до створення другого покоління XR311. Десять машин передали в 3-ю бронетанкову дивізію на випробування, де машиною залишилися задоволені. Щоправда, військові чиновники вирішили, що новинка ні до чого, і переключилися на закупівлю гусеничних БТР.
Про заміну згадали 1979 року, “викотивши” вимоги для HMMWV (High Mobility Multipurpose Multipurpose Wheeled Vehicle – багатоцільовий колісний транспортний засіб). Машина мала мати кліренс у 41 см, підніматися на 60-відсотковий ухил, і отримати повітрозабірник на висоті не менше ніж 1,5 метра. Спочатку проектом зацікавилася 61 компанія, але до етапу створення прототипу дійшли лише кілька конструкцій. І одна з них XR311! У FMC General не знали, що вони втрачають, продаючи права на свій джип колегам з AM General. Машину перекомпонували згідно з новими вимогами військових, перейменувавши прототип у XM966. Йому-то і вдалося обійти конкурентів, ставши в 1983 році тим самим HUMVEE.
Lamborghini
У 1977 році був представлений перший позашляховик італійської марки – Cheetah. Строго кажучи, італійського в ньому було не багато – дослідний зразок зібрали фахівці американської MTI на замовлення Teledyne Continental Motors, а вже для налаштування шасі і 180-сильного мотора Chrysler, прототип відправили до Санта-Агати. Машина вагою в 2 тонни мала відкритий склопластиковий кузов і 3-ступінчасту АКПП. З нею італійці планували “взяти” американський контракт, який міг би різко поліпшити погані справи виробника спорткарів. Але тут з’являється хто?
Правильно! XR311 – ще від FMC General, керівництво якої подало позов на італійців – мовляв, машина їхня повторювала концепцію американського прототипу. Це поставило хрест на оборонному контракті, а єдиний прототип залишився в надрах компанії Teledyne Continental Motors, після чого його слід обривається. А для Lamborghini набутий досвід не минув марно – через 10 років було створено позашляховик LM002.
Панама
HUMVEE у пустелі Іраку чи горах Афганістану – це вже стійка асоціація. Справді, “Буря в Пустелі” стала першим масштабним конфліктом із застосуванням цієї машини. А “дебют” HUMVEE відбувся роком раніше – під час американської операції в Панамі в рамках операції “Just Cause”. З огляду на те, що операція тривала трохи більше місяця, якихось революційних випробувань на долю “Гамві” не випало, і він лише підтвердив якості, показані під час конкурентної боротьби за оборонний контракт.
Не для того ми його робили!
Однією з ключових вимог до “Хамві” була мобільність і прохідність. Незважаючи на наявність озброєння в низці модифікацій, Humvee – насамперед транспорт, а не бойова машина. Під час війни в Перській затоці, це проявлялося не критично, чого не скажеш про наступний конфлікт із застосуванням позашляховика. Значних втрат піхотинці на Humvee зазнали 1993 року, під час операції в Сомалі. В умовах міського бою практично беззахисний позашляховик ставав небезпечною підмогою. Лише після цього військові знову звернулися до AM General – за новим, уже броньованим HUMVEE. Так з’явився M1114 – з броньованим кузовом і стеклами. Важку до 5,5 тонн машину оснастили 6,5-літровим турбодизелем на 190 сил. З ним максимальна швидкість “бронехамві” досягала значення в 125 км\год. Здавалося б, у машину вдихнули нове життя. Але ні!
Головна проблема
M1114 обмежено застосовувалися на Балканах, але повноцінні військові дії вони зустріли лише в Афганістані. На початковому етапі нова машина виправдала свої характеристики – протикульове бронювання кабіни з бронесклом рятувало від противника, озброєного стрілецькою зброєю. Ба більше, воно було іноді зайвим – в умовах гірських доріг і обмеженої видимості, з “Хамві” часто знімали двері.
А потім почалася друга війна в Іраку – і її характер разюче відрізнявся від першої кампанії! Якщо в 1991 році доводилося стикатися з повноцінною армією, що відповідало американській підготовці і доктрині, то війна 2003 року була асиметричною. Прямі зіткнення поступилися місцем засідкам, а танки в безкрайній пустелі – саморобним вибуховим пристроям. І для них додаткове бронювання “Хамві” не було аргументом. За три роки війни 67 “пасажирів” HUMVEE стали жертвами підриву на мінах. У таких умовах бронювання M1114 було не панацеєю, а додатковою проблемою: двері швидко не відчинити, динаміка впала, а піднятий через башту центр мас зробив машину схильною до перекидання.
Першими “здалися” морпіхи, почавши у 2007 році заміну парку “Хамві” на автомобілі з мінним захистом – MRAP. Армійцям на це усвідомлення знадобилося ще п’ять років.
Копії – китайські, і не тільки
У 1988 році AM General привезла на виставку в Пекін свій M998, який був проігнорований китайською стороною. Але через кілька років було закуплено партію Hummer H1 – у приватному порядку. Машини розібрали, вивчили, і в 2003 році представили свій варіант – Dongfeng EQ2050! Перші партії ґрунтувалися на американських комплектуючих, але пізніше виробництво налагодили в Китаї. Щоб “замаскувати” копію, в EQ2050 незначно переробили передню частину.
Водночас в іспанських військових є позашляховик URO VAMTAC, “натхненний” американським досвідом. Коли американці почали експлуатувати свій HUMVEE, в Іспанії задумалися про створення аналога, який замінив би парк наявних Land Rover. Природно, чиновники розглядали купівлю машин від AM General, але інженери UROVESA пообіцяли “наздогнати і перегнати Америку”. І судячи з отриманого контракту, у них вийшло. Машина концептуально і зовні схожа на заокеанського побратима, на що іспанці відповідають просто – “створювалися ж для одних цілей!”.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати навіщо американці ставили двоскатні колеса на передню вісь військових вантажівок
➡Підпишись на нас в – Google НОВИНИ, щоб отримувати більше цікавих новин про авто!