Автоматична коробка передач набула величезної популярності в наш час. При цьому кожен автомобіліст повинен був чути про те, що існує “автомат”, а ще є якийсь загадковий “варіатор”. Чим останній відрізняється від автоматичної коробки передач і чи справді він є чимось особливим?
Не тягтимемо кота за хвіст і відразу скажемо головне: «варіатор» — це і є автоматична коробка передач. Але справжня сутність питання насправді в іншому. А саме в тому, що «варіатор» є лише одним із різновидів автоматичної трансмісії. На сьогоднішній день прийнято виділити три великі групи вузлів: «класичний», «варіатор» та «робот». Проте все перераховане є АКПП. До речі, якщо хтось вважає, що автоматична трансмісія – це щось новомодне, він помиляється. Ранні «автомати» з’явилися ще в першу чверть XX століття. Проте, початок бурхливого розвитку АКПП для цивільних авто почався лише у 1950-ті роки у США. Пік популярності автоматичної трансмісії в усьому світі випав лише на початок 2000-х.
1. “Класична” автоматична коробка передач
Строго кажучи, це автомат-гідротрансформатор. Вигадана дана технологія була так само давно, як і технологія МКПП. Суть роботи гідротрансформатора зводиться до створення так званої «комплексної передачі», завдяки якій з’являється можливість збільшувати крутний момент залежно від поточного навантаження. В основі таких КПП є технологія планетарних коробок передач.
2. “Варіатор”
Строго кажучи, називати цю КПП, слід як «безступінчаста трансмісія». Безпосередньо “варіатор” є підвидом БТ. Назва таких коробок передач говорить сама за себе. На відміну від класичного автомата вони взагалі не мають жодних передач. Крутний момент при цьому передається через проміжний елемент, наприклад, ремінь або ролик. Варіатор – це коробка передач для бюджетних та економних моделей автомобілів. Однак, на відміну від звичайного «автомата», така КПП не здатна самостійно стояти на місці або рухатися заднім ходом. Що змушує виробників доповнювати будь-який варіатор елементами гідротрансформатора, зокрема – як мінімум одним планетарним рядом.
3. “Робот”
Роботизована коробка передач – це, по суті, щось середнє між класичним “автоматом” та “механікою”. Така КП може працювати самостійно і автоматично перемикати передачі в міру набору швидкості. Однак її робота не можлива без підключення численної допоміжної електроніки.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати про п’ять автоматичних коробок передач, які виділяються особливою надійністю