Такий будівельний матеріал, як бетон, відомий у всьому світі. Міцний та довговічний, він широко застосовується при укладанні дорожнього покриття. Що ж до кількості доріг, зроблених з бетону, то тут лідирує Америка – від загального обсягу їх тут 60 відсотків, у Німеччині цей показник становить 38%, Чехії — 22%. В Україні це 1%. У чому причина нелюбові до бетону в плані будівництва доріг у нас в країні?
Незважаючи на те, що автотраси з асфальту здатні розсипатися навіть якщо трафік на них буде мінімальним, бетонок дуже мало. Як правило, це експериментальні відрізки або нові ділянки доріг, побудовані зовсім нещодавно
1. Як і де з’явилися перші бетонки
Спочатку дороги з бетону стали робити наприкінці дев’ятнадцятого сторіччя у Сполучених Штатах. Перша бетонна дорога була прокладена в 1893 р. У тридцятих роках минулого століття покриття вже почало використовуватися і в європейських країнах, у тому числі в Німеччині. Тоді там активувалося будівництво автобанів. Один із автобанів, споруджених 1936 р., через 85 років з моменту будівництва й сьогодні активно експлуатується.
2. У чому переваги бетонних доріг
Незважаючи на те, що початковий кошторис на бетонку дещо вищий, він окупається досить швидко. Але навіть початкову ціну можна зменшити. У сезон бітум стає дорожчим приблизно вдвічі, а цемент можна купити і заздалегідь.
Насамперед виходить значна економія на обслуговуванні такого покриття.
Другий момент – це тривалість терміну служби бетону. Він у два-три рази більший. Що стосується асфальтової дороги, то без ремонту її можна експлуатувати максимум дванадцять років. Але такий результат буває далеко не завжди. Найчастіше вже через вісім років потрібен ремонт, тоді як у випадку з бетонними автошляхами цей показник збільшено до двадцяти п’яти років.
Але ми вже знаємо приклад з Німеччиною, та й в інших державах, якщо дорога була побудована відповідно до всіх правил і з дотриманням технологічного процесу, вона не вийде з експлуатації через тридцять або п’ятдесят років.
3. Чому в Україні будуть так мало бетонних доріг
Насамперед, цього мають захотіти чиновники. І вони мають бути професіоналами та розуміти переваги різних технологій будівництва доріг. Бітум для асфольтобетонних доріг ми експортуємо, тоді як в Україні викотовляються усі марки бетону, в тому числі – високоміцні марок 800, 1000, 1400. Так само, у нас немає жодних проблем з виробництвом сталевої арматури.
Також багато чого пов’язане безпосередньо із строгістю і складністю технології. Хоча, по суті, складного нічого і немає, якби у нас було достатнє фінансування. У випадку асфальтового дорожнього покриття підрядники навчилися виходити з положення. Але те, що добре для цього типу доріг, для бетонки не підходить.
Окрім цього потрібна спецтехніка. Купувати її, щоб вона просто простоювала, немає жодного сенсу і робити це, зрозуміло, ніхто не буде. Звичайно, в окремих підрядників ця техніка є. Зазвичай ці компанії спеціалізуються на будівництві злітно-посадкових смуг, які робляться без винятку з бетону.
А так, до того моменту, поки не буде великих замовлень та певного плану на будівництво бетонних трас, підрядники не вкладатимуть взяті в кредит кошти на закупівлю спецтехніки. Ось і виходить всі окремі аспекти, суворо взаємопов’язані між собою.
Плюс до всього, справа ще й у відповідності, у строгому дотриманні технологій. Наприклад, при їх порушенні під час асфальтного укладання, дорогу веде, виникне колійність, просідання, в результаті покриття розсипатиметься. Зазвичай це все відбувається поступово, і кінцева стадія настає після закінчення терміну гарантії. Та й з ремонтом у цій ситуації дещо простіше, тому що для початку можна виконати і шматковий ремонт або ямковий, зняти верхній шар та покрити полотно новим.
Що стосується бетону, то тут ситуація зовсім інша і такі рішення не допоможуть, їх взагалі не можна застосовувати. Наприклад, при неправильному приготуванні суміші бетон почне шаруватись. Частки більші опиняться внизу, дрібніші – вгорі. Відповідно верхній шар бетону кришиться. Усе це відбувається швидкими темпами. Руйнування помітно протягом перших кількох років початку експлуатації траси. Були й такі випадки, що бетонка протягом однієї зими повністю руйнувалася і стала непридатною.
При неправильному армуванні швів вода буде накопичуватися, утворюючи калюжі, а вони, у свою чергу, не підуть до основи, як у випадку з асфальтом. Підрядник дуже ризикує. Йому потрібно запропонувати найнижчу ціну для виграшу тендеру, а потім працювати, причому якісно, в умовах недофінансування.
4. Особливості експлуатації та ремонту дороги з бетону
Що стосується ремонту бетонки, то провести його досить складно. Ремонт ямкового типу тут неможливий у принципі. Бетон слід прибирати на дорожньому відрізку і проводити нове укладання. Це великий ризик. Занадто висока ціна. Брати на себе таку відповідальність бажаючих мало.
У тому, що в містах та невеликих населених пунктах продовжують і надалі укладати асфальт, велику роль відіграють саме особливості відновлювальних робіт та можливість проводити ремонт ямкового типу. У випадку з бетонками, і муніципалітетам і населенню будь-які роботи з комунікаціями, розташованими під землею, обходилися б надто дорого.
Експлуатувати бетонку після укладання можна не раніше ніж через два-три дні після її укладання. Бетон повинен повністю просохнути і набути потрібної міцності. Після укладання асфальтного покриття машини по ньому можуть пересуватися вже через вісім годин.
Зима – це ще один камінь спотикання. Бетонкам потрібні особливі реагенти, вартість яких у декілька разів перевищує ціну на традиційні, які ми використовуємо повсюдно. Але цей момент не можна назвати надто проблемним, якщо врахувати, що на обслуговування бетонного дорожнього покриття потрібно вдвічі менше коштів, а реагенти не завжди потрібні і не скрізь.
Також питання викликають шини із шипами. У нашій країні їх використовують чимало водіїв, а як шипи впливають на бетон, статистика не показує. Річ в тому, що шипована гума в Європі, Китаї та Сполучених Штатах затребувана не так сильно.
5. Висновок
Загалом у бетонних доріг набагато більше позитивних сторін, ніж негативних. По-перше, у бетонок вищий коефіцієнт зчеплення з колесами автотранспорту, ніж асфальтове покриття. Не існує зараз і проблеми, пов’язаної із сильним шумом під час пересування бетоном. У наші дні є багато сучасних покриттів, здатних зробити таку дорогу практично безшумною, якщо є потреба.
У літній період, коли стоїть сильна спека, на бетонці від великовантажів не залишаються колії, на відміну асфальту. У другому випадку бітум плавиться, що призводить до такого ефекту.
У Радянському Союзі бетонки не прокладали у зв’язку з тим, що цей напрямок промисловості перебував у занепаді. Та й бетон тоді був потрібний для будівництва будівель, житлових будинків. Бітум є продуктом нафтопереробки, а нафти у СРСР завжди було багато.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати для чого Китай будує 127-кілометровий підводний тунель