Цікаві факти
0

Чому у вантажних автомобілів на «механіці» може бути більше 8 передач, якщо у легкових тільки 6

Людина, яка все життя водила тільки легковий автомобіль з механічною або автоматичною коробкою передач, може бути серйозно здивована, опинившись у кабіні вантажівки. Одна з перших речей, яка гарантовано приверне увагу водія – наявність у вантажній машині не 5-6, а мінімум 12 передач. Спробуймо розібратися, навіщо ж великим машинам стільки потрібно і чому не можна обійтися звичним числом.

Із вантажівками все не просто.

Вантажівка рідко їздить швидше за 120 км/год, навіщо їй у такому разі 12 і більше передач? Насправді швидкість у цьому випадку має опосередковане значення. Якщо не брати до уваги розміри коробок передач, то загалом трансмісія вантажівки не так сильно відрізняється від коробки легкової машини. При цьому, незважаючи на всі конструктивні особливості, передач у вантажівок дійсно більше. Дванадцять – це ще небагато. Цілком нормальною ситуація є та, коли у великої машини налічується 24 передачі!

Коробки вантажівок більші.

Річ в тому, що двигуни вантажівок найчастіше мають невеликий робочий діапазон оборотів (як правило, 300-900 об/хв) і при цьому високий крутний момент, від 1 200 Нм і більше. Не кожен легковий спортивний автомобіль може похвалитися такими характеристиками. Однак, у випадку з вантажівками крутний момент здебільшого «іде» у велику масу автомобіля і ще більшу масу вантажу. 18-тонний тягач, який тягне за собою ще 20 тонн вантажу, – звичайне явище. Таким чином продуктивність двигуна вантажівки передбачуваним чином залежить від ступеня завантаження машини. Це має бути досить очевидним…

Потрібно більше передач.

А ось те, що продуктивність двигуна вантажівки в залежності від навантаження схильна змінюватися радикально, вже не так очевидно! Ставши в 1.5, 2 або навіть 3 рази важче, вантажівка навіть із дуже потужним двигуном вже не може просто так взяти та набрати швидкість. Спроба зробити це закінчиться чи поломкою силового агрегату, чи поломкою трансмісії. Причому останнє набагато ймовірніше. Щоб цього не сталося, підвищувати швидкість та переходити з передачі на передачу потрібно ще плавніше, ніж у легковому автомобілі. Для цього і потрібна така кількість «передач».

Продуктивність падає зі зростанням навантаження.

Чому в лапках? Тому що насправді у вантажівки ті самі 6 передач. Однак, у конструкції трансмісії використовуються так звані дільники та демультиплікатори. Вони ввозять підвищуючу та знижувальну передачі відповідно. Механічна коробка з дільником з 6-ступінчастою обертається на 12-ступінчасту, а коробка з дільником демультиплікатором збільшує кількість передач до 24, крім реверсу. Така велика кількість передач потрібна для підтримки оптимального діапазону оборотів двигуна при різко збільшеному навантаженні.

 

Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати чому надійні вантажівки Citroen у німців регулярно ламалися: яку хитрість вигадала компанія, щоб насолити їм

Advertisement

Також цікаво

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Fill out this field
Fill out this field
Будь ласка, введіть правильний email.
You need to agree with the terms to proceed

Популярне
Меню