Автоматичні коробки передач активно захоплюють ринок легкових автомобілів. Можливо вже через десяток-другий років більшість людей не буде навіть приблизно вміти працювати з “механікою”. Тут вже нічого не поробиш: автоматична коробка виявилася занадто зручною в повсякденному житті. Зовсім інша справа вантажівки. У них, як і раніше, переважно встановлюється механічна коробка передач. Втім, і тут все не так просто, як може здатися на перший погляд.
Чому вантажівки продовжують оснащувати переважно механічною коробкою передач? Тому що режим роботи вантажної машини сильно відрізняється від режиму роботи легкового автомобіля. Загалом можна виділити три основні причини, через які на вантажівках все ще краща саме “механіка”. По-перше, вантажні машини споживають більше пального, через що їхні водії змушені набагато частіше користуватися гальмуванням двигуном. А це набагато зручніше і простіше робити саме на механічній коробці передач.
По-друге, класична “механіка” з сухим зчепленням набагато надійніша і витриваліша за будь-яку іншу з нині існуючих коробок передач. Така трансмісія здатна працювати в найсуворіших умовах і справлятися з гігантськими навантаженнями. Жоден “автомат” не зможе перенести подібних навантажень навіть близько. По-третє, навантаження на двигун і коробку вантажівки може багаторазово варіюватися. Водій вантажівки повинен мати можливість отримати однаково плавний розгін і гальмування як при “порожньому” кузові масою 5-8 тонн, так і при навантаженому автомобілі масою, наприклад, в 40 тонн. Домогтися плавності можна тільки за рахунок правильної роботи зчепленням і поступового перемикання великої кількості передач. Саме для цього у вантажівок цих самих передач так багато: 8, 16, 24 і т.д.
При цьому прогрес все-таки на місці не стоїть, і в XXI столітті “автомат” почав підбиратися навіть до вантажівок. Сьогодні все більше виробників встановлює на вантажні машини роботизовані коробки. Можливим це стало тому, що “робот” – це не зовсім автоматична коробка передач у звичному розумінні. Його не просто так називають “механічною автоматизованою коробкою”. Конструкція у “робота”, по суті, точно така сама, як і у “механіки”, однак зчеплення у звичному вигляді відсутнє. Керує ним не людина за допомогою педалі, а спеціальна автоматика. Тож, найімовірніше, в найближчі років 15-20 щонайменше далекобійники в переважній більшості точно перестануть ворушити важкими важелями.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати чому у вантажних автомобілів на «механіці» може бути більше 8 передач, якщо у легкових тільки 6