При виборі нової машини перед покупцем постає питання: який силовий агрегат вибрати. І часто цей вибір відбувається на основі стереотипів. Мовляв, дизель иає сильнішу тягу і економний, а бензиновий мотор – більш швидкісний. Але чи все так просто? Давайте розбиратись!
Отже, почати, мабуть, варто з пояснення основних конструктивних відмінностей між бензиновим і дизельним мотором. У бензиновому моторі з розподіленим впорскуванням паливо впорскується у впускний колектор, звідти разом з повітрям засмоктується в циліндр і на такті стиснення паливоповітряна суміш від іскри спалахує. На більш сучасних двигунах із системою безпосереднього впорскування паливо впорскується безпосередньо в камеру згоряння і також спалахує від іскри.
У дизельних моторах паливо також подається безпосередньо в камеру згоряння, але спалахує не від електричної свічки, а від температури повітря, нагрітого в результаті такту стиснення. У цьому полягає основна відмінність дизельних моторів від бензинових. Різні види палива та типи займання вимагають застосування різних конструктивних рішень. Давайте подивимося, як ці відмінності впливають на характеристики двигунів.
Надійність
Системи паливоподачі у сучасних дизелів бувають двох основних типів: Common Rail та система з насос-форсунками. Обидві ці системи живлення вимогливі до якості солярки і дорогі в обслуговуванні. У цьому плані бензиновий мотор з розподіленим впорскуванням кращий, тому що має простіший пристрій, через що його простіше і дешевше обслуговувати. Проте бензинові двигуни з безпосереднім впорскуванням вже не мають такої переваги перед дизелями, оскільки теж вимогливі до якості бензину та дорогі в обслуговуванні.
При виборі машини на вторинному ринку потрібно мати на увазі, що авто з дизельним двигуном можуть мати проблеми з паливною апаратурою, а її ремонт може вилізти “в копієчку”. Бензинових моторів з безпосереднім впорскуванням на вторинному ринку поки мало, але таких систем також варто побоюватися.
У новому ж авто, як правило, надійніше себе проявляє та система, яка краще обслуговується та заправляється якіснішим паливом. Ну а абсолютний лідер за надійністю – це, звичайно, бензинові мотори з розподіленим впорскування.
Ще одним важливим моментом є те, що більшість сучасних дизелів оснащені турбіною. Це складна та дорога деталь. У сучасних бензинових малооб’ємниках також часто вдаються до її допомоги. І якщо дизелі за своєю характеристикою можуть бути досить тяговитими з низів, то бензинові турбомоторчики потрібно крутити. Через що вони весь час працюють з підвищеним навантаженням і вже їхня надійність залишає бажати кращого. І знову-таки старомодні бензинові атмосферники за своєю надійністю поза конкуренцією.
Шум
Дизельний двигун завжди буде більш гучним, ніж бензиновий. Проте варто відзначити, що сучасні дизелі навіть на бюджетних машинах за цим показником наблизилися до своїх «бензинових побратимів». Якщо під час стоянки дизель ще може видати себе легкою вібрацією, то ось на ходу різниці майже не має. Наприклад, заряджені версії Audi S5 2019 року з дизельними моторами звучать як слід. Машина ж то швидка, треба відповідати.
Їзда
У питанні їздових характеристик стереотипи вже давно настав час зруйнувати. Повертаючись до Audi S5 – адже в Інгольштадті далеко не дурні працюють. І вони оснастили заряджену версію свого купе дизельним мотором, адже не на шкоду самим собі. І, до речі, що там за мотор. V6 об’ємом 3 літри потужністю 347 к.с. Головна його перевага – традиційний для дизелів паровозний крутний момент 700 Н.м, який доступний вже з 2500 тисяч об/хв. Це все до чого. Зараз мотористи навчилися налаштовувати дизелі так, що вони можуть органічно виглядати навіть у спортивних авто. Однак це працює і в інший бік. Сучасні бензинові мотори можуть мати навіть ширшу «полку» крутного моменту, ніж соляркові агрегати. Загалом, у плані їздових відчуттів сьогодні вибір між цими типами двигунів у жодному разі не можна зводити до стереотипів. Сьогодні все залежить від того, наскільки вдалий конкретний мотор. Хороший легковий дизель може везти так, що деякі бензинові мотори позаздрять, а добре налаштований бензиновий агрегат цілком може порадувати «дизельною» тягою з найнижчих оборотів.
Ще один «їздовий момент» – витрата пального. Дизельні двигуни в середньому більш ефективно витрачають паливо. Проте сучасні бензинові двигуни теж навчилися бути економними. Правда для цього їх доводиться робити дуже маленькими і застосовувати турбіну, через що такий агрегат виходить навантаженішим, що позначається на терміні його служби. Тому скажемо так: бензинові мотори у питанні економії поки що програють дизелям. А ті, що не програють в економії, програють у надійності. Отже, у цьому питанні дизелі все ще попереду, але розрив стрімко скорочується.
Висновки
То який мотор кращий: дизель чи бензин? Мабуть, некоректно порушувати питання таким чином. Сьогодні моторобудування знаходиться на такому рівні, що може видати напрочуд хороший мотор, незалежно від палива, на якому він працює. Тому при виборі потрібно спиратися не на те, який тип двигуна під капотом, а на те, як він себе проявляє під час їзди та експлуатації. Що призводить до одного з головних правил вибору машини: не слухай нікого, спробуй сам!
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати чому сучасні автомобілі мають менший ресурс, ніж у 1990-х