Між колесами деяких вантажних автомобілів можна побачити досить дивне металеве пристосування, яке нагадує чи то маленьке колесо, чи то барабан, чи взагалі якусь шестерню. Для чого воно потрібне і які функції виконує?
Як можна було здогадатися, загадкове пристосування називається «ведмедка». Ось тільки таке прізвисько йому дали в народі у водійському середовищі. Правильно дивна штуковина називається “привід Робсона”. Застосовується ведмедка головним чином на тих магістральних тягачах і вантажівках, які не використовують колісну формулу із заднім і середнім (якщо він є) ведучими мостами, а використовують колісну формулу лише з середнім ведучим мостом. Таке «дивне» на перший погляд технічне рішення застосовується виробниками вантажівок для здешевлення.
Проблема полягає в тому, що машини тільки із середнім ведучим мостом значно втрачають у прохідності. Насамперед різниця помітна на бездоріжжі. Проте проблеми у вантажівки можуть з’являтися і на «цивілізованій» дорозі, наприклад, у зимовий час при високому рівні снігу. І тут на допомогу дешевим вантажівкам і приходить наш сьогоднішній герой – привід Робсона. Ставиться такий механізм в кількості однієї штуки з кожного боку машини. Все, що робить спеціальне колесо – здійснює передачу моменту, що крутить, від колеса до колеса. Таким чином ведмедка помітно підвищує ходові якості машини.
Помилкою було б думати, що привід Робсона створювався спеціально для бюджетних вантажівок. Насправді спочатку він мав військове застосування. Робили його для підвищення прохідності армійських вантажівок і всюдиходів. Довгий час ведмедка використовувалася тільки в армії, а також у сфері рятувальних, наукових та розвідувально-геологічних робіт. Дійсно широкого поширення серед цивільних вантажівок цей пристрій так і не отримав з тієї простої причини, що він їм не потрібний. Левова частка комерційних вантажних машин на сьогоднішній день все ще оснащується блокуваннями диференціалу та мостів, що виконують по суті ті ж функції.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати навіщо англійці приварювали до своїх танків гусениці, які бовталися ззаду.