Візьмемо який-небудь старенький трактор на кшталт МТЗ-80 і автомобіль з недавнього минулого, наприклад, ЗАЗ Ланос 1.5 MT З точки зору вимірювання потужності двигуна в кінських силах між МТЗ-80 і ЗАЗ Ланос 1.5 MT майже немає різниці. У тракторі стоїть ДВЗ Д-240 з віддачею 80 к.с., тоді як у ЗАЗ встановлений двигун потужністю 84 к. с. Але при цьому автомобіль і близько не зможе впоратися з тією ж роботою, що трактор. А в полі з плугом навіть від пари умовних к.с. у вигляді двох коней буде значно більше користі, ніж від “Ланоса” з 84-ма! Чому так?
Кожен знає про те, що “кінська сила” – це одиниця виміру потужності силової установки (двигуна). Однак, не кожен до кінця розуміє, що “кінська сила” – це ще й позасистемна одиниця виміру. З цієї причини поняття вкрай розмите, а тому впродовж усієї історії його існування скоріше було “маркетинговою” величиною, ніж фізичною. І тут варто трохи пояснити. Ось скільки кінських сил у коні? Одна? Але ж коні бувають різні…
Річ у тім, що спочатку к.с. розраховували як показник, з яким кінь піднімає 75 кг вантажу зі швидкістю 1 м/с. Дуже усереднено – це близько 735.5 Ватт. При цьому окремо існує ще й “котлова” кінська сила – це показник короткочасної пікової потужності усередненого коня. Він становить близько 9.8 кВт. Таким чином, якщо коник добре напружиться, то зможе видати зусилля приблизно в 13 к.с! І як уже можна було зрозуміти: все це дуже приблизно. Так, метрична кінська сила дорівнює 735.49875 Ватам. Але ще у нас є електрична к.с. – 746 Ватт, гідравлічна к.с. – 745.7 Ватт.
Підбиваючи підсумок: кінська сила – поняття не тільки відносне, а й украй умовне. Використовують його або для реклами, або для наочності. Бо осмислити 13 000 тисяч коней дещо простіше, ніж 9 561.5 якихось там кВт. Тому дивитися на “сухі” кінські сили – справа завідомо невдячна. Все-таки краще цікавитися потужністю установки у Ватах. Однак, якщо говорити про продуктивність конкретно машини, то і цього буде недостатньо. І приклад із “Ланосом” і трактором тут дуже доречний: двигуни трактора і легковика мають майже однакову потужність, але чому у машин наскільки різні можливості?
Тому що є ще один важливий момент – це коробка перемикання передач. Головна функція КПП – зміна передавального відношення, зміна частоти обертання валів і крутного моменту. Головна функція КПП автомобіля – це досягнення високої швидкості в найкоротші терміни за рахунок збільшення частоти обертання. Головна функція КПП трактора – це досягнення максимального крутного моменту, який дасть змогу тягати максимально важкі вантажі завдяки зниженню частоти обертання. Якщо говорити зовсім простою мовою, то у коробки трактора і коробки автомобіля абсолютно різна “філософія”. Коробка “Ланоса” перетворює потужність на швидкість, жертвуючи зусиллям, тоді як коробка трактора перетворює потужність на зусилля, жертвуючи швидкістю. Таким чином “сухі” кінські сили мають до продуктивності техніки вельми опосередкований стосунок і самі по собі ще ні про що не говорять.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати які обороти для турбованого мотора найоптимальніші