Автомобілізація суспільства – це процес, що почався у багатьох країнах у XX столітті завдяки зростанню добробуту населення. Власний автомобіль у пересічного громадянина – один із найкращих показників того, що економіка країни робить успіхи. У більшості країн Європи автомобілізація почалася майже відразу після Другої світової війни. Багато в чому це стало можливим завдяки появі кластера бюджетних «народних» автомобілів.
1. Citroen 2CV – 1948 рік
У 1948 році компанія Citroen стояла фактично на межі банкрутства. Для того, щоб швидко поправити свої справи, керівництво підприємства вирішило зробити ставку не на новий розкішний автомобіль, а на бюджетне «корито», яке змогли б дозволити собі значно більше людей. Так і з’явився непоказний «Deux chevaux». Замислювалася машина як автомобіль для селян і фермерів. Машина мала просторий салон з сидіннями, що складаються, для перевезення вантажу і легко могла проїхати зораним полем. У результаті вона стала справжнім бестселером – до 1990 року французи продали 8.7 млн автомобілів. При цьому при простоті Deux chevaux, здається, був справжнім шедевром з найсучасніших конструкторських рішень.
2. Iso Isetta – 1953 рік
Маленький двомісний автомобіль також з’явився у важкі повоєнні роки. Створювався італійцями Iso Isetta як максимально простий і водночас гранично надійний «народний» транспортний засіб. У рух “яйце” приводилося за допомогою двигуна від моторолера. У салоні машини було лише одне двомісне сидіння та одні спільні двері. Максимальна швидкість руху авто становила 75 км/год. Машина справила справжній фурор, у результаті її складання було налагоджено у п’яти країнах.
3. Fiat 500 – 1957 рік
Ще один автомобіль, який створювався як відповідь на запит споживчого ринку широкої аудиторії у післявоєнні роки. Як і німецький довоєнний «Жук», цей автомобіль замислювався як максимально простий та надійний транспортний засіб, який можна продавати за відносно невеликою ціною широкої аудиторії. Популярність у Європі машина завоювала стрімко. Так, лише до 1975 року було випущено та продано понад 3.9 млн екземплярів Fiat 500.
4. Mini – 1959 рік
1956 року відбулася Суецька криза. Саме завдяки йому з’явився головний бюджетний автомобіль в історії Великобританії. Як нескладно здогадатися, створювався автомобіль як транспортний засіб, який повинен буде споживати абсолютний мінімум пального. Для Mini навіть стали розробляти новий двигун. При тому, що агрегат був дуже скромним, машина мала можливість возити до чотирьох осіб у салоні. Компонування автомобіля було таке, що на моторний відсік припадало менше 20% об’єму кузова. До 2000 року було випущено та продано понад 5.4 млн таких авто.
5. ЗАЗ 965 – 1960 рік
Коли мова заходить про «кризові» автомобілі, не можна не згадати про «Запорожець» – машину з усіх боків легендарну. Країні був потрібний простий в обслуговуванні і надійний «народний» автомобіль, який міг би започаткувати процес автомобілізації у країні, що відновлюється після війни. За технічної простоти, знаменитий «Горбатий» справжня колекція цікавих конструкторських рішень. Наприклад, підвищена прохідність ЗАЗ досягалася рахунок зменшення маси машини. Навіть при тому, що машини довгий час продавалися лише по черзі, «Запорожець» коштував не великих грошей за радянськими мірками – 1 800 рублів (20 середніх зарплат у 1960 році)
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати чому автомобілісти в Радянському Союзі їздили взимку на літніх шинах