Техніка французького концерну Citroen завжди славилася своєю високою якістю. Ось тільки німцям у Другу світову війну вона припала до душі, і на це були свої причини. Але чи справді вся річ у поганій якості знаменитих вантажівок чи було щось ще? Як виявилося, все набагато простіше, хоча проблему справді створили у компанії.
1. З чого все почалося
Знаменита компанія з’явилася на світ у 1919 р. у травні. А до 1939 р., коли почалася Друга світова, автомобілі, випущені даним виробником, вже зарекомендували себе як високоякісні, витривалі та стильні транспортні засоби. Йдеться і про легкові машини, і про вантажні.
Коли почалася війна, Франція не хотіла займати бік Німеччини. Вона була не згодна з її позицією і, відповідно, не хотіла з нацистами взаємодіяти, співпрацювати, так само, як і керівництво автоконцерну Citroen. Але заявити прямо про відмову у підтримці Третього рейху з цілком зрозумілих причин концерн не міг. Щоб не наражати себе на серйозний ризик, співробітники компанії були змушені піти на одну хитрість.
Окупація Франції розпочалася у сороковому році минулого століття. Практично відразу всі великі підприємства, заводи, серед яких був і концерн, мали працювати для рейху. Очолював концерн у той складний та небезпечний час П’єр-Жуль Буланже, француз. Чоловік він був розумний і мудрий і чудово розумів, що співпрацювати з окупантами доведеться.
Якби гітлерівцям прямо відмовили, керівництво замінили б на тих, хто не буде сперечатися. Ну а оскільки проти бажання П’єра, його компанії все одно довелося б займатися збиранням військової вантажної техніки, він скористався своєю кмітливістю. Саме його рішення і допомогло обдурити ворога.
2. Винахідливість Буланже
Задум був насправді геніальним і тримався від нацистів, як і методи роботи компанії, в таємниці. Про неї дізналися порівняно недавно. Про цю операцію, дуже ризиковану, справжній саботаж, розповів Джон Рейнольдс, письменник із Канади, у праці «Citroen 2CV».
Буланже в 1940 р. розпорядився всі роботи з виробництва автомобілів продовжувати в колишньому темпі, але під час збирання вантажних машин особливо не поспішати. В основному Вермахт цікавився моделлю вантажівки Т45. Це і зрозуміло, оскільки вона мала чудову прохідність в умовах бездоріжжя, рідко ламалася і в обслуговуванні була невибаглива.
Але незабаром з’ясувалося, що тільки для французів цей автомобіль був надійним. Коли ним починали користуватися німці, вантажівка швидко ламалася, не витримуючи підвищеного навантаження. Звичайно, у німців спочатку з’явилися якісь підозри, але кращі німецькі інженери та механіки нічого підозрілого в конструкції техніки так і не виявили.
3. У чому полягала хитрість
Задум Буланже, який виявився успішним, насправді відрізнявся простотою і водночас геніальністю. Він запропонував поставити на щупі, призначеному для визначення рівня мастила, мінімальну позначку трохи нижче, ніж потрібно. Начебто нічого особливого, але це спрацювало.
В умовах воєнного часу машини працювали на зношування, масло в них швидко закінчувалося, а механіки не могли зрозуміти, що ж сталося, адже за короткий експлуатаційний термін автомобілі приходили в непридатність. Зрозуміти, у чому причина ніхто так і не зміг. Проблем ніяких начебто й немає, а працювати техніка геть-чисто відмовлялася. А якщо це відбувалося на віддаленій території, часто у вантажівок заклинювало двигун.
У результаті німці вирішили, що якість техніки Citroen надто перебільшена. А ось у солдатів інших армій такі вантажівки, отримані як трофеї, працювали практично ідеально. Але тут нічого незвичайного немає. Інші солдати масла ніколи не шкодували і завжди заливали його, так би мовити, із запасом, трохи вищим за позначку максимального рівня. Ось і виходило, що рівень його завжди був у нормі. Але хіба могла спасти така думка на думку німцю, представнику нації, що відрізняється своєю педантичністю?
План виробника спрацював на усі 100%. Саботаж вдався, до того ж, реалізувати його було просто та й фінансових витрат особливо не потрібно. Результату було досягнуто: автомобілі збиралися строго за планом, співробітники компанії залишилися цілими, а противник отримав безліч проблем на свою голову.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати навіщо американці ставили двоскатні колеса на передню вісь військових вантажівок