Рух автомобіля забезпечується правильною роботою всіх електронних та технічних вузлів транспортного засобу, включаючи коректну роботу холостого ходу. Незважаючи на простоту, підтримання оборотів двигуна в оптимальному режимі є складним електромеханічним процесом, без якого автомобілю неможливо було б рушити з місця так само просто, як це відбувається повсякденно на всіх сучасних автомобілях у світі.
1. Що означає холостий хід автомобіля
Холостий хід машини це – рух машини, за якого вона не виконує корисної роботи. Холості оберти двигуна налічують більш ніж сторічну історію розвитку та модернізації карбюраторних та інжекторних механізмів впорскування. Дивно, але на перших автомобілях самого поняття холостого ходу як такого не існувало, як не було і звичного діапазону робочих оборотів, які обмежувалися 250-500 непостійними обертаннями двигуна. Вперше автомобілі почали оснащуватися регульованими оборотами холостого ходу лише 1915 року.
У сучасних автомобілях робота двигуна без навантаження забезпечується регулятором холостого ходу або датчиком ХХ. Пристрій являє собою клапан, інтегрований в дросельну заслінку мотора. Оберти двигуна регулюються за рахунок контрольованої подачі повітря через клапан, минаючи заслінку, яка без навантаження двигуна перебуває у закритому положенні.
Якби в автомобілях не було холостих оборотів, вони були б незграбними, як черепахи, і в них практично не були б додаткові функції. Справа в тому, що без навантаження працюючий двигун продовжує забезпечувати автомобіль живленням, обертаючи генератор, крутить паливний та масляний насос, які підтримують життєво важливі цикли роботи двигуна, а також уможливлюють точну роботу системи запалення.
Якщо уявити собі автомобіль без холостих оборотів, то при спробі рушити з місця його двигуну довелося б випробувати критичні перевантаження, при цьому високий крутний момент, був би досягнутий до того, як стінки циліндрів встигли належним чином змаститися маслом і нагрітися до робочої температури.
Подібна схема роботи двигуна можлива лише на гібридних автомобілях, де всі пристрої живляться електродвигуном. Основний же двигун приймає на себе навантаження лише після розгону до певної швидкості, коли вже набрано робочу температуру і досягнуто змащувальні властивості мотора.
2. Які функції виконують холості оберти двигуна
Холості обороти двигуна виконують важливу роль у русі автомобіля і сильно залежать від типу та якості паливної суміші. Безпосередньо на кількість обертів двигуна вхолосту впливає швидкість згоряння палива. Але які мають бути обороти двигуна на холостому ходу? – Так, оптимальні обороти бензинового двигуна – в діапазоні від 800 до 1000 оборотів за хвилину, а холості обороти дизельного двигуна – від 500 до 800. Нормальні обороти дизельного двигуна на холостому ходу залежать від конкретної моделі мотора, але зазвичай вони в діапазоні, який зазначено в минулому реченні.
У регулятора ХХ кілька дуже важливих функцій:
1. Забезпечувати рівномірне прогрівання двигуна при первинному запуску (на холодну).
2. Підвищувати обороти двигуна, який ще не встиг прогрітися, але почав працювати під навантаженням.
3. Зменшувати час, за який двигун набере максимальний крутний момент. У автомобілях із гібридними двигунами цю функцію виконує електромотор.
4. Розкручувати двигун одночасно із збільшенням енергоспоживання для нормального забезпечення електроенергією всіх приладів автомобіля та зняття навантаження з генератора. Наприклад, при включенні пічки, магнітоли або фар далекого світла холості обороти двигуна будуть автоматично збільшені.
5. Підтримувати оберти двигуна без навантаження у заданих межах.
6. Утримувати оберти при різкому відпусканні педалі газу та екстреному гальмуванні, щоб унеможливити заглушення двигуна.
7. Виключати ймовірність збіднення паливної суміші, яка може завдати серйозної шкоди двигуну.
Невід’ємною частиною регулятора холостого ходу є повітряний обхідний канал, або байпас. Робочим елементів РХХ можна назвати технологічний отвір, який закривається або відкривається за допомогою голчастого клапана.
Рух голки забезпечується статором, де голка виступає якості ротора, або електромагнітною обмоткою, де ротор переміщається за рахунок електромагнітних сил. Виконавчий механізм може бути у вигляді соленоїда, який при подачі напруги відкриває або закриває заслінку регулятора.
3. Основні несправності механізму холостого ходу в автомобілі
Задані виробниками обороти двигунів оптимальні і дозволяють споживати мінімум палива, при цьому не засмічуючи камери згоряння відкладеннями відпрацьованих газів і викидаючи в атмосферу максимально можливий чистий вихлоп.
Багато в чому холості обороти двигуна залежать від особливостей роботи силового агрегату та його масляного насоса зокрема. Так, для забезпечення нормальних змащувальних властивостей стінок циліндрів електроніка автомобіля підтримуватиме певну кількість обертів на холостому ходу.
Правильна робота автомобіля на холостих оборотах у свою чергу залежить не тільки від справного регулятора ХХ, а й від багатьох інших причин. Так, плаваючі обороти, як найпоширеніша проблема ХХ, можуть бути наслідком:
- некоректної роботи системи запалення;
- забруднення паливної системи;
- виходу з ладу датчика дросельної заслінки, і самої заслінки зокрема;
- підсмоктування повітря в результаті розгерметизації повітряних шлангів;
- сильного забруднення повітряного фільтра;
- несправності електропроводки;
- неполадки в електронному блоці керування.
Несправності РХХ можна визначити за декількома простими ознаками. Якщо при збільшенні навантаження електричної мережі автомобіля не підвищуються обороти двигуна, або відбувається їх мимовільне підвищення або зниження, можна говорити про вихід із ладу датчика.
Інші поширені ознаки – це глушіння двигуна при спробі рушити з місця, а також низькі обороти на холодному двигуні.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати навіщо під капотом кріплять наклейку з відсотками, і чому про неї зобов’язаний знати автомобіліст