Мотоциклетні війська при першому знайомстві можуть викликати в людини сміх. Однак, насправді вони були дуже ефективними в роки Другої світової війни. Принаймні на її першому етапі. Головними експлуатантами мотоциклів стали німці, які спеціально перед війною навіть підготували кілька лінійок легких та важких мотоциклів для армії. То навіщо вони були потрібні і як себе показали на різних театрах бойових дій?
Якщо у сучасної людини викликають сміх мотоциклетні війська часів Другої світової війни, то він ще не бачив кавалерійських частин і піхоти, посадженої на велосипеди. Чого вже там, під час Другої світової війни в 1941-1942 році відзначені окремі епізоди використання тачанок а-ля Громадянська війна на росії 1917-1922 років. Використовувалися такі головним чином для мобільної розвідки.
Власне, суть мотоциклів і позашляховиків на фронті така сама. Всі ці машини не повинні брати участь у боях із супротивником. Вони повинні лише підвищувати мобільність та вантажопідйомність піхотних підрозділів. Сама собою концепція не нова. Перші драгуни – стрілки на конях, що з’явилися ще в XVI столітті, були не кінними стрілками, а по суті мобільною піхотою на конях, яка проїжджала деяку відстань, а потім поспішала для ведення бою. Ідейно, мотоцикли та позашляховики в сучасній війні дуже близькі до цієї концепції і за ідеєю, і за духом.
Вперше успішно застосовані мотоцикли в армії були ще роки Першої світової війни. Оскільки більшість генералів завжди готується до війни минулого, то німці вирішили використати мотоцикли і в новій війні. На мотоциклістів було покладено такі функції: мобільна розвідка, мобільний патруль, транспортування військової пошти, кур’єрська служба, підвезення важкого озброєння (мінометів та кулеметів), підвезення боєприпасів. З усіма цими завданнями «байкери Гітлера» справлялися на ура, принаймні спочатку.
У вермахті використовувалися кілька моделей мотоциклів. Насамперед це були важкі BMW та Zundapp. До 1942 року активно використовувалися ще й легкі NSU, Triumph, Victoria. У Західній Європі під час анексії Чехословаччини та війни у Франції, мотоциклетні частини показали себе з кращого боку. Багато в чому завдяки хорошій погоді під час операцій та наявності великої кількості якісних доріг. Непогано мотоциклісти вермахту показали себе і в Польщі, проте саме там у 1939 році ще до Франції пролунав «перший дзвіночок». Там мотоциклісти неодноразово опинялися на піщаних ґрунтах, внаслідок чого транспортні засоби з коляскою дуже часто грузли у ґрунті. Вирішили цю проблему німці до 1940 за допомогою установки на коляски важких мотоциклів електромотори.
Проте, справжнє випробування німецьких мотоциклістів чекало на Східному фронті. Тільки у складі танкових дивізій та дивізій СС у німців було 20 мотоциклетних батальйонів. Аж до осені 1941 року все йшло непогано, проте коли почалися проблеми з погодою та дорогами, мотоцикли стали систематично потрапляти у неприємні ситуації. Подальше використання техніки в непростих умовах східного фронту показало, що пережити болото і відсутність якісного ТО не здатна навіть дуже надійна на той час техніка BMW. Однак, до середини війни з’ясувалося, що набагато вигідніше було б робити для цих же цілей позашляховики.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати чому у німецьких підбитих танків «Тигр» гармати спрямовані вниз