Техно
0

Чи можуть американські літаки робити кобру Пугачова

Існує досить поширений міф, який стверджує,  що одну з найвідоміших і видовищних фігур вищого пілотажу — «Кобру Пугачова» — можуть виконати лише радянські/російські винищувачі.  Насправді, це не зовсім так: наприклад, американський палубний багатоцільовий винищувач McDonnell Douglas F/A-18 Hornet, на відміну від полегшених, демонстраційних моделей російських літаків, що показують даний маневр без будь-якої підвіски, цілком спокійно може виконати цей маневр 3 півтора тоннами ракет, розташованими під крилом.

Наведене вище відео – досить старе, це запис демонстраційних польотів, де показувалася найвища маневреність перевіреного часом “Шершня” в бойових умовах.

Російські літаки майже на кожному авіашоу демонструють кобру, але роблять це без ракет або інших боєприпасів на підвісці.

І це при тому, що найчастіше необхідність такого незвичайного маневру пояснюється можливістю так ухилитися від вогню супротивника у ближньому бою або не дати йому націлити ракети.

Раніше згадувалася і можливість «ухилитися» від ракет, проте ця версія не підтверджується, оскільки пілот, швидше за все, не встигне зреагувати на підліт ракети вчасно, а навіть якщо й помітить її наближення, то з радіусу ураження боєголовки вийти не встигне.

МіГ-29М

Вперше публіка побачила цю видовищну виставу на Авіасалоні в Ле-Буржі 1989 року у виконанні радянського пілота Віктора Пугачова. Незважаючи на те, що він не був першим льотчиком, який зробив кобру, фігуру вищого пілотажу назвали його ім’ям. Насправді її «відкривали» тричі і лише раз навмисно. Наприкінці 1970-х, у СРСР піонером став Ігор Волк, коли через його помилку Су-27 вийшов на закритий кут атаки та електродистанційна система управління (ЕДСУ) літака перестала функціонувати. Щоб врятувати машину, Волк відключив автоматику керування кермами та виявив, що винищувач самостійно повернувся до горизонтального польоту. Пізніше, маневр неодноразово відбувався навмисно і з’явилася інструкція щодо його виконання.

МіГ-21

1967 року «кобру» випадково виконав сирійський льотчик Мухаммад Мансур під час обкатки радянських Міг-21. «Маневр нульової швидкості» намагалися застосовувати у повітряному бою в ході арабо-ізраїльської війни 1973 року, проте даних щодо його ефективності у відкритих джерелах немає.

Saab 35 Draken

Судячи з усього, раніше за всіх цю фігуру вищого пілотажу саме вигадали, а не виявили випадково, шведські льотчики наприкінці 1950-х. Вони намагалися приборкати складний в управлінні винищувач Saab 35. Ця машина багато в чому випередила свій час, а її випробування були затьмарені кількома смертями. Щоб якось протистояти падінню підйомної сили крила літака при великих кутах атаки, пілоти розробили ряд дій, які виглядали як постановка літака вертикально носом вгору на короткий час. Від цього й пішла шведська назва – kort parad («короткий парад», адже машина ніби встає по стійці «струнко»).

 

Через секретність і в обстановці холодної війни про винахід шведів ніхто й не міг дізнатися, тож недивною є асоціація «Кобри Пугачова» з радянськими винищувачами, які першими показали цей маневр на публіці. Опис фігури вищого пілотажу не містить строгих вимог до максимального кута атаки, головне щоб він був 90 градусів і більше. Експериментальний Су-37 з керованим вектором тяги та переднім горизонтальним оперенням може фактично летіти хвостом уперед деякий час (кут атаки близько 150 градусів). В цілому, «стояти на хвості без набору висоти» може досить велика кількість сучасних літаків, включаючи F-35 та F-22, а також розроблений на пару років раніше, ніж Су-27, багатоцільовий винищувач-штурмовик F/A-18.

Схема виконання «Кобри Пугачова»

Питання бойового застосування «кобри» неодноразово обговорювалося і єдиної думки немає. Деякі експерти та льотчики стверджують, що таке різке скидання швидкості може бути корисним у реальному бою і є позитивні приклади. Інші заявляють, що ця інформація сильно перебільшена і крім шоу, цей фокус не підходить. Американські військові фахівці вкрай стримано ставляться до ідеї використання фігур найвищого пілотажу в реальному бою.

F-22 Raptor

Стиль ведення військових дій ВПС США передбачає знищення авіації супротивника на дальній дистанції,  як найбільш безпечний. Для цього винищувачі ніколи не вступають в бій без підтримки літаками ДРЛО і ретельної всебічної розвідки. А з погляду уникнення переслідувача і спроби атакувати його, набагато практичнішим є маневр Хербста – J-подібний розворот з невеликим набором висоти.

Список літаків, здатних виконувати «Кобру Пугачова»:

  • Су-27
  • Су-30
  • Су-33
  • Су-27М
  • Су-35
  • Су-37 (з кутами атаки до  150-180 °)
  • Су-47
  • Су-57 (вперше продемонстровано на авіасалоні МАКС-2013)
  • МіГ-29ОВТ
  • МіГ-35
  • F/A-18E/F Super Hornet
  • F-22
  • F-35
  • F-15 STOL/MTD
  • F-16 VISTA
  • X-31
  • Saab 35 Draken
  • Dassault Rafale
  • Eurofighter Typhoon (імовірно)
  • J-10B

 

Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати про тактичний літак E-2D Advanced Hawkeye – «цифровий захисник» ВМС США

 

Джерело: Познавательный журнал ЕНОТ

Advertisement
Теги: ,

Також цікаво

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Fill out this field
Fill out this field
Будь ласка, введіть правильний email.
You need to agree with the terms to proceed

Популярне
Меню