Щоб провести первинну діагностику мотора, не обов’язково бути професійним автомеханіком і мати складне обладнання. Потрібно лише знати кілька хитрих прийомів.
1. Прислухаємося
Бажано, щоб під час огляду автомобіля двигун не був прогрітий – деякі дефекти простіше виявити на холодному моторі.
Після пуску холодного двигуна не повинно бути стуку гідрокомпенсаторів. Робота з їх заміни складна і дорога.
Буває сильно чути стукіт поршнів, що свідчить про збільшені зазори між деталями.
Гуркіт ланцюга приводу ГРМ свідчить про погану роботу гідронатягувача. Мотор має працювати тихо, стійко і рівномірно, поступово знижуючи оберти в міру прогрівання.
Послухайте, як двигун набирає обертів після різкого натискання педалі газу без навантаження. В ідеалі – швидке підхоплення без сторонніх шумів і провалів. Якщо чути звуки під час набору обертів, це можуть бути навіть стуки шатунних вкладишів. З таким дефектом двигун – не живець.
Шипіння повітря вказує на нещільність впускного тракту. Усі елементи приводу допоміжних агрегатів повинні працювати ледь чутно.
Найчастіше продавці заглушають небезпечні стуки двигуна спеціально влаштованою простою несправністю. Наприклад, відпускають кріплення вихлопної системи.
При підборі певної моделі непогано послухати, як звучить саме її двигун. Можна схожу машину взяти в каршерінгу або подивитися кілька подібних і порівняти.
2. Заглядаємо всередину
На зупиненому двигуні заглядаємо через отвір у клапанній кришці в порожнину головки блока циліндрів. Не повинно бути видно чорних згустків від закоксованого масла. Колір поверхонь – чим світліший, тим краще.
У моторів, що добре походили, поверхні можуть бути коричневого кольору, але без товстого шару відкладень. Продавці іноді протирають поверхні, розташовані прямо під отвором. Тому краще підсвітити ліхтариком і поглянути на деталі під кутом.
На пробці маслозаливної горловини також не повинно бути рясних чорних відкладень. Взимку на ній допустиме утворення білувато-жовтуватої емульсії від вологи, що сконденсувалася. Але тільки не крапель рідини, що збігається за кольором з антифризом. Якщо він потрапляє в масло, неминучий складний і дорогий ремонт мотора.
Якщо з відкритої маслозаливної горловини вилітає масло (кілька крапель – припустимо), значить, у головку прориваються картертні гази. Простий спосіб перевірки: пробка, покладена зверху на отвір, не повинна сильно підстрибувати.
3. Витягуємо щуп
Рівень мастила на щупі має бути ближчим до верхньої мітки. Це означає, що за двигуном стежили.

Масло не має бути надто чорним. Хоча і зовсім свіже масло викликає деякі підозри. Це як перед продажем машини залити бензину під пробку.
Ненормально, якщо на щупі осіли частинки сажі. А з отвору щупа, вийнятого на запущеному моторі, не повинні інтенсивно виходити картерні гази.
4. Оглядаємо двигун
Найкраще, якщо мотор покритий нетовстим шаром сухого пилу. Це свідчить про те, що ніде немає витоків мастила або антифризу. Адже на протікання цих рідин пил налипає рясно, утворюючи добре помітні сліди.
Вимиті до блиску мотори часто приховують сліди протікання. Іноді підтікання замивають тільки на передній частині двигуна. Тому огляньте за допомогою дзеркала і ліхтарика і задню. Протікання в районі головки блока циліндрів найчастіше спричинені збільшеним тиском у картері.
Огляньте елементи системи охолодження двигуна – чи немає витоків. І обов’язково загляньте на непрогрітому моторі в розширювальний бачок. Попадання туди моторного мастила – погана ознака.
5. Увага на вихлопну трубу
Якщо мотор страждає від масложерства, під час пуску на холодну з труби перший клуб диму матиме сизий (синюватий) колір.
Коли двигун прогрітий, потримайте секунд десять оберти близько 3000 об/хв, а потім різко збільште їх до 5000 об/хв. Мотор з масложором викине неабияку порцію сизого (від палаючого масла) диму.
При великій витраті мастила сизий дим видно і при кожній перегазовці.
Чи страждає двигун від масложору, можна визначити, глянувши на кінець вихлопної труби. Якщо там багато чорних оксамитових відкладень або взагалі все замаслено, від такого автомобіля краще триматися подалі.
Перекупи знають про це і часто протирають кінець вихлопної труби. Тому краще з ліхтариком зазирнути всередину.
Звертайтеся до професіоналів
Ці прості способи перевірки добре підходять для первинної вибірки. Якщо автомобіль сподобався і ви маєте намір його купити, то є сенс провести поглиблену діагностику мотора.

Вона включає, наприклад, демонтаж свічок запалювання – їхній стан розповість багато про що, що відбувається в двигуні. Далі можна провести перевірку компресії, а також огляд ендоскопом поверхонь циліндрів і тарілок клапанів.
Існує й багато інших способів перевірити двигун. Від досвідченого та уважного діагноста не сховається жодна несправність.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати про 5 машин із коробками передач, які обов’язково потрібно прогрівати навіть улітку