Сучасні машини покликані дарувати своїм власникам не лише швидкість та безпеку пересування, а й комфорт. Однак згодом у будь-якому навіть найдорожчому і престижному автомобілі трапляються казуси, які призводять, наприклад, до такого неприємного та небезпечного явища, як туге кермо.
У зв’язку з чим може виникнути така несправність, до чого вона веде, і як із цим боротися? Кожен водій має бути готовий до такого сценарію.
1. Типи несправностей рульового керування
Можна виділити три основні типи несправності кермового управління, якщо говорити про важке кермо. У першому випадку кермо може бути тугим при повороті лише в один бік. У другому – в обох напрямках. У третьому непереборне зусилля з’являється лише при активному вивороті керма як у праву, і у ліву сторону.
Будь-який із цих станів кермового управління небезпечний тим, що водій ризикує не впоратися з машиною при спробі виконати складний маневр на трасі.
Як правило, до несправності може призвести несвоєчасне технічне обслуговування або повна його відсутність. Якщо автомобіль старше п’яти років, необхідно щорічно проводити діагностику всіх його вузлів в автосервісі, а краще в дилерському центрі, де офіційний ТО може виявити будь-які неполадки і запобігти в тому числі феномену тугого керма на ранній стадії.
Також причиною втрати колишньої легкості стає використання неякісних витратних матеріалів під час ремонту або обслуговування рульової рейки. Якщо трапилося так, що головний кермовий механізм підлягає ремонту, поставтеся до вибору запчастин відповідально або замовте потрібну деталь у офіційного постачальника.
Пробіг понад 300 тис. км – вагомий привід вважати, що саме це спричинило важкого керма. Як правило, після такого пробігу на більшості автомобілів рульова рейка, гідронасос та інші вузли не підлягають відновленню, і явище тугого керма можна виправити лише їхньою повною заміною. Рекомендується придбати оригінальні деталі від заводу-виробника, але можна скористатися і якісними відновленими деталями.
Зазвичай виробники відновлених рульових рейок та інших запчастин гарантують до 100 тис. км пробігу, при цьому вартість їх може бути втричі – чотири рази нижчою за оригінал.
Далі слідує неякісний ремонт елементів кермового управління. Найчастіше це спроба відремонтувати технічно складний вузол у гаражній майстерні, де немає достатніх засобів для якісної діагностики та повноцінного ремонту кермового механізму. Звертайтеся лише в ліцензовані автосервіси, читайте відгуки, дотримуйтесь рекомендацій друзів або віддавайте перевагу дилеру.
Від якості кермового керування залежить багато – стійкість автомобіля на дорозі, ступінь втоми водія, ймовірність втрати керування через відмову або некоректну роботу кермової рейки.
2. Несправності, які можна усунути самостійно
Розберемося з причинами появи тугого керма докладніше, адже іноді цьому явищу може передувати серйозна і небезпечна несправність, а іноді – лише несвоєчасне або неправильне обслуговування, що усувається досить швидко.
До звичайних причин можна віднести такі:
- Низький рівень гідравлічної рідини у бачку гідропідсилювача керма. Таке часто трапляється у неуважних водіїв. Критично низький рівень може спровокувати підсмоктування повітря в систему, що створить підвищену еластичність гідравлічного стовпа рідини, і гідропідсилювач керма не зможе зрушити циліндр рейки самостійно, тому зусилля передасться водієві у вигляді важкого керма. Уважно стежте за рівнем у бачку ГПК, перевіряйте систему чи вона не протікає і усувайте причину протікання при її наявності;
- Послаблений ремінь насоса гідропідсилювача – проблема, яку можна помітити та усунути самостійно. Для цього натисніть на нього пальцями та перевірте натяжку. Якщо пружність відсутня, слід підтягнути ремінь, і все стане на свої місця. До тугого керма може призвести обрив ременя, у такому разі потрібно терміново його замінити;
- У бачок залита рідина, яка не відповідає вашому ГПК, або вона зовсім не має жодного відношення до гідравліки – буває й таке. Ви завжди можете перевірити, яка рідина заливалася на заводі у паспорті технічного обслуговування автомобіля. Порівняйте їхні характеристики, колір, в’язкість, та при необхідності замініть;
- Рульова рейка була перетягнута недосвідченим майстром, або ви вирішили самостійно провести її технічне обслуговування. Кермо після цього стане тугим і управління втратить заводську легкість. Проблема не критична, для її вирішення необхідно трохи послабити регулювальний болт. Якщо не впевнені у своїх силах, зверніться до майстра – можливо, проблема в чомусь іншому;
- Іноді проблема тугого керма зовсім не пов’язана з його гідро-або електропідсилювачем. Так, якщо тиск у шинах буде нижчим від потрібного значення в півтора – два рази, кермо помітно втратить легкість. Якщо після підкачування шин все стало на свої місця, з кермовим керуванням все в повному порядку. Якщо ж ні, доведеться шукати проблему далі.
Що стосується електропідсилювача, туге кермо є ознакою серйозної несправності механізму, що потребує кваліфікованого підходу до ремонту. Слід негайно звернутися до ремонтної майстерні.
3. Критичні несправності кермового управління та способи їх усунення
Тепер про куди серйозніші проблеми, які обіцяють неприємності на дорозі.
Наприклад, кермо може стати тугим внаслідок виходу з ладу опорного підшипника – тієї самої деталі, яка приймає на себе вагу всього автомобіля. Якщо такий підшипник розсиплеться, ви не зможете провернути кермо, а це загрожує повною втратою керування.
Для діагностики підніміть капот і похитайте машину вгору-вниз. Якщо з боку опорного підшипника чуються стуки, а шток стійки амортизатора ходить з боку на бік, підшипник треба замінити.
Іншою серйозною проблемою може стати велике вироблення на площині корпусу розподільної гільзи. Зазвичай це проблема автомобілів з дуже великими пробігами, і викликається вона тертям компресійних кілець розподільника об корпус розподільчої коробки, внаслідок чого відбувається кільцеве вироблення. Коли канали в місцях прилягання кілець досягнуть критичної величини, масло почне надходити в гідроциліндр із меншим тиском, і кермо стане тугим. Якщо ж вироблення на вихід в один із гідроциліндрів більше, кермо крутитиметься важче тільки в ліву або в праву сторону – це вірна ознака зносу розподільника.
Продіагностувати цю несправність можна лише при повному розборі рульової рейки. Проблема вирішується методом гільзування корпусу розподільника чи його заміною.
Туге кермо також може стати наслідком руйнування підшипника карданчика рульового колеса. Їх в автомобілі два, і найчастіше страждає саме той, що йде безпосередньо до рейки, але може вийти з ладу і кардан з боку водія. Головні руйнівні чинники – це вологість та хімічні реагенти на дорозі.
Перевірити стан карданів можна візуально – якщо є сліди іржі, швидше за все, деталі потребують заміни. Несправність також супроводжується закусуванням керма під час його обертання.
Вихід з ладу гідронасоса – небезпечна несправність, яка може призвести до поломки кермової рейки та раптової втрати управління. Головні фактори, що призводять до поломки насоса – це втрата змащувальних властивостей гідравлічної рідини, через що на перепускному клапані можуть виникати задираки, перегрів насоса внаслідок підсмоктування повітря або попадання в порожнину абразивних частинок.
При цьому страждає як внутрішня частина корпусу насоса, так і його робоча пара, що неминуче призводить до ефекту тугого керма та потребує заміни всього пристрою.
Продіагностувати роботу насоса можна лише на спеціалізованому стенді. Заходи профілактики полягають у своєчасній заміні гідравлічної рідини та контролю за витоками масла через сальники та місця кріплення трубок до гідроциліндра.
Несправності в рульовій рейці зазвичай супроводжуються стукотом, гудінням, вібрацією та важким поворотом керма. Іншою ознакою буде той факт, що кермо не повертається у вихідне положення після вивернення коліс. На деяких автомобілях може загорятися індикатор, що сигналізує про несправність. Потрібний капітальний ремонт або заміна рульової рейки.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати як помити двигун авто в домашніх умовах