Плануючи купити вживаний автомобіль, потрібно попередньо перевірити його технічний стан та справність важливих вузлів та систем. Також важливо визначити точний пробіг, оскільки багато недобросовісних продавців часто скручують його з метою підвищення ціни. Як зрозуміти, що вказаний на панелі приладів пробіг машини не відповідає дійсності?
1. Для чого скручують пробіг
Найчастіше коригування показань одометра проводиться для збільшення вартості автомобіля. Але є й інші фактори, які мотивують продавців вдатися до таких маніпуляцій. Серед них:
- Бажання виключити необхідність дорогого ТО автомобіля. У сучасних моделях авто від закордонних виробників у бортовому комп’ютері реєструються дані про інтервали технічного обслуговування. Якщо проігнорувати, на екрані будуть постійно з’являтися помилки і тривожні оповіщення;
- Приховати ознаки встановлення нової панелі приладів (після дорожньо-транспортної пригоди, механічних пошкоджень та інших проблем);
- Умовчати про серйозні дефекти у вузлах, які проявляються у вигляді неправильного функціонування спідометра і торкаються важливіших вузлів – наприклад, акумулятора або генератора.
Нерідко автомобілі зі скрученим пробігом потрапляють в Україну з інших країн, де розміри податків на транспортний засіб залежать від термінів його експлуатації. Наприклад, такі принципи давно працюють у Нідерландах, де відповідні служби стежать за пробігом через GPS. В окремих штатах США автовласники сплачують податок у розмірі 0,012 долара за кожну подолану милю.
Важливо відзначити, що в Америці факт скручування пробігу в машині розглядається як злочин, після якого слідує кримінальна відповідальність. На території Німеччини та Франції за такі маніпуляції можуть ув’язнити на 1-2 роки.
2. Як скручують пробіг
Недобросовісні продавці використовують низку методів для обману покупців. Вони підбирають їх, виходячи з особливостей системи, що реєструє пройдений шлях. Багато водіїв помилково порівнюють пристрій для запису пробігу зі спідометром, але застосовується зовсім інший прилад – одометр.
Система тісно взаємодіє зі спідометром, а на панелі приладів відображаються дані з двох пристроїв, які в більшості випадків знаходяться поруч. Можливо, це і викликало появу плутанини у поняттях.
Усього є три типи одометрів:
- механічний;
- електромеханічний;
- електронний.
Перші два типи мали попит до кінця минулого століття. Вони мають примітивну будову і простий принцип роботи: обертання редуктора коробки передач передаються на лічильник за допомогою тросика, а результати вимірювань відображаються на панелі приладів.
Зробити скручування пробігу подібного одометра дуже просто. Для цього є кілька прийомів:
- одометр розбирають та проводять ручне коригування показань на лічильнику;
- повний розбір приладового щитка з наступним приєднанням до троса спідометра спеціального електроінструменту з високою швидкістю обертання (електродриль, шурупокрут і т.д.).
Електромеханічні одометри скручуються подібним способом, але у випадку з механічним приладом автомобіль попередньо знеструмлюється (з акумулятора знімаються клеми). Вимикати електропостачання в машині з електромеханічним пристроєм не можна, оскільки коліщатка лічильника припинять обертання і з’явиться ризик короткого замикання.
За послугу скручування пробігу вимагають від 300 грн до 700 грн., тому недобросовісні продавці часто звертаються за допомогою таких «фахівців».
Принцип дії електронних одометрів трохи інший. Він заснований на аналізі показань з магнітних або оптичних датчиків, встановлених на вал коробки або колеса автомобіля. Значення реєструються бортовим комп’ютером, а потім відображаються на інформаційному табло.
На елітних моделях автомобілів (Audi, BMW, Toyota і т.д.) інформація про пробіг фіксується в декількох елементах пам’яті. Фахівці зазначають, що найскладніше скрутити пробіг автомобілів виробництва BMW, оскільки вони мають близько 10 точок резервного зберігання даних.
3. Як перевірити справжність пробігу
Щоб не опинитися в незручній ситуації і не переплатити за купівлю “практично нової машини”, важливо навчитися визначати, скручений пробіг чи ні. Але зараз немає технічних методів для перевірки точності показань. Причому це стосується як механічних, так і електромеханічних приладів.
У цьому випадку потрібно слідувати загальним рекомендаціям та правилам. Зазвичай у перевірці пробігу допомагає ретельний зовнішній огляд щодо зносу окремих елементів обшивки чи кузова тощо.
Щоб встановити факт шахрайства на пристрої з електронним одометром, достатньо виконати комп’ютерну діагностику. Якщо у вашому розпорядженні є спеціальне програмне забезпечення та навички, перевірку можна здійснити своїми руками. Але доцільніше зробити це у сертифікованій автомайстерні.
Проте не варто перебільшувати можливості сучасних діагностичних систем. Адже деякі недосвідчені автовласники вважають, що у пам’яті бортового комп’ютера є пункт, де відображається реальний пробіг. Але це не так.
Зазвичай визначити факт проникнення в електронне обладнання автомобіля можна лише за непрямими проявами. Серед них – некоректні дані про час будь-яких дій, пов’язаних з будь-яким втручанням в електронні або механічні вузли транспортного засобу.
Так, якщо під час діагностики на одометрі відображалося значення 75 тис. км, при цьому в пам’яті збережена інформація про помилку, яка з’явилася після 150 000 км пробігу. Або поточний власник машини стверджує, що він проїхав не більше 50 000 км і авто практично нове, але при розподілі кілометражу на кількість мотогодин з’являється результат, що середня швидкість руху не перевищує 4-5 км/год.
Чим більше таких моментів вдасться виявити під час перевірки спідометра, тим більше приводів відмовитися від покупки.
4. Корисні рекомендації
Є кілька ознак і порад, які допоможуть оцінити справжність пробігу машини, що цікавить.
Вивчіть одометр. Середньостатистичний автовласник долає близько 20 000 км на рік, з урахуванням його способу життя та місця проживання. Якщо вік автомобіля становить близько 7 років, а на приладі відображається лише 90 тис. км, є ймовірність факту скручування пробігу.
Уважно вивчіть сигнальну індикацію. Багато електронних датчиків сповіщають про скручування пробігу. На дисплеї приладового щитка може з’явитися іконка зірочки, що повідомляє про серйозні збої.
Ознайомтеся з позначками. В окремих одометрах механічного типу відстань між позначками після скручування пробігу набуває іншого кольору.
Виконайте детальний огляд панелі приладів. Будь-які зазори та елементи кріплення повинні бути ідеально рівними без ознак скручування. Механічні дефекти свідчать про можливе розбирання панелі. Якщо вас запевняють, що ремонт не проводився, подібні ознаки можуть вказувати на скручування пробігу.
Попросіть сервісну книгу. Чим більше кілометрів водій проїжджає за рік, тим частіше йому потрібно звертатися до сервісного центру для профілактики чи ремонту деталей. Якщо йдеться про сертифіковані майстерні, то факти звернення реєструються у сервісній книжці. За наявності будь-яких підчисток чи правок є привід для занепокоєння.
Оцініть стан керма та педалей. Якщо на одометрі відображається невеликий пробіг, але при цьому стан педалей залишає бажати кращого – отже, він був скручений. За такими ж правилами слід перевіряти рульове колесо та килимки.
Подивіться на висоту протектора покришок. Якщо шини не змінювалися з моменту купівлі транспортного засобу, то по висоті протектора неважко дізнатися про приблизний знос.
Проведіть перевірку запчастин. Йдеться про вузли, які зношуються природним чином. Якщо в машині з незначним пробігом замінено багато деталей, можливо, пробіг скручувався.
Скористайтеся професійною допомогою. Незалежні експерти з перевірених автомайстерень дозволять точно та якісно визначити пробіг, а також оцінити, у якому стані мають знаходитися вузли та деталі авто через 30, 70 чи 100 тис. км пробігу.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати для чого деякі автомобілісти заливають масло в пороги машини