Через багато причин сучасні мотори зношуються швидше за своїх попередників з минулих десятиліть.
Темпи сучасного життя позначаються не тільки на людях, а й на автомобілях. Років 20-30 тому циліндропоршнева група ДВЗ мала вкрай низький ступінь зносу. Повільний знос стінок циліндрів і “юбок” поршнів призводив до утворення так званої “сходинки” в районі верхньої мертвої точки. А точніше в районі зупинки першого компресійного кільця.
Для сучасних двигунів характерна більш серйозна проблема: утворення задирів на стінках циліндрів.

Причини утворення задирів
Задир утворюється у двох деталей, що труться, під час їхньої взаємної роботи без зазору. Унаслідок зменшення зазору до критичної норми до деталей, що труться, припиняється подача мастила. Через нагрівання деталей відбувається “мікрозварювання” їхніх виступаючих елементів. Далі відбувається відрив дрібних частинок, що призводить до збільшення задирів. У результаті такого процесу поршень може повністю заклинити і зруйнуватися. Така ж доля може чекати на шатун, блок циліндрів і навіть колінчастий вал. Виправити ситуацію можна буде тільки капітальним ремонтом двигуна.
Де найчастіше утворюються задири?
Найчастіше до утворення задирів схильний бік поршня, на який діє сила нахилу шатуна. Саме цим боком поршень сильніше притискається до стінки циліндра. З цієї причини оптимальною вважається конструкція двигуна, за якої з боку найбільшого притискання поршня розташований більш холодний впуск, а не гарячий випуск.

У поперечних моторів з правим обертанням більше навантаження відчуває задня частина поршня. Відповідно, більш довговічними двигунами вважаються ті, у яких випускний колектор розташований спереду. Це може бути сімейство двигунів GM Z16XER. Наприклад, ДВЗ QR25DE від Ніссан буде більш “правильним”, ніж G4KD або G4FC від корейських виробників.
Як утворюються задири в двигуні?
У сучасному двигуні “мікрозварювання” деталей може статися в трьох випадках.
- Підвищене розширення поршня при сильному перегріванні двигуна.
- Надмірні навантаження на непрогрітий двигун, коли нагрівання і розширення поршнів відбувається швидше, ніж циліндрів.
- Недостатнє змащення пари поршень-циліндр.
До передчасного утворення задирів призводить відсутність у двигуна форсунок для подачі мастила на днище поршня. Ця система сприяє відведенню від поршня від 30% до 50% тепла й охолодженню його на 20°С. До утворення задирів призводить і неграмотне застосування пускових рідин, що сприяють вимиванню мастила зі стінок циліндрів. При цьому двигуну дається різкий старт і підвищені оберти. А ще задири можуть виникати у двигунів після тривалого простою, коли масляна плівка від часу випаровується зі стінок циліндра. Від цього на деталях може виникати і корозія, яка також буде причиною утворення задирів.

Пісок
Попадання піску в циліндри також призводить до задирів. Пісок може потрапити всередину двигуна по впускному каналу або через свічкові отвори. Тому перед зняттям свічок рекомендується ретельно очищати бруд навколо свічкового колодязя. По впускному колектору пил з піском може проникати навіть минаючи дросельну заслінку. Сприяти цьому будуть задубілі гумові манжети.
Кераміка
У двигун можуть потрапити і керамічні компоненти від каталізатора, що руйнується. Це в тому разі, якщо він розташований у системі випуску в межах 200-300 мм від випускних клапанів. Керамічний елемент каталізатора, залежно від виробника, починає руйнуватися на пробігу від 50 тис. до 150 тис. км. Попадання кераміки в циліндри відбувається в момент відкриття випускних клапанів. Найчастіше таке трапляється у двигунів із фазообертачами на двох розподільчих валах та у двигунів, обладнаних системою рециркуляції вихлопних газів.

Нерідко самі автовласники під час заміни повітряного фільтра і неправильного встановлення нового елемента створюють умови для потрапляння піску і пилу у впускну систему.
Нещільно затягнуті хомути і неправильний монтаж патрубка повітряного фільтра також сприяють проникненню піску всередину двигуна.
Як продовжити термін служби сучасного двигуна
- Дотримуватися температурного режиму. Не перегрівати двигун і регулярно чистити від бруду радіатор.
- Стежити за станом каталітичного нейтралізатора. Регулярно проводити його візуальний огляд і електронну діагностику. Вчасно проводити заміну керамічного елемента.
- Керуватися правилами холодного пуску. Не починати рух одразу, а давати двигуну трохи прогрітися. Берегти непрогрітий двигун від надмірних навантажень.
- Заправлятися якісним паливом. Те ж саме стосується і моторного мастила.
- Встановлювати тільки фірмові повітряні фільтри і міняти їх згідно з регламентом експлуатації автомобіля.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати про п’ять міфів про довговічність моторів, які зараз можна забути