Зима позаду, і здається, що з автомобільними проблемами власники авто розпрощалися до наступних заморозків. Але для багатьох водіїв головний біль при експлуатації транспортних засобів може тільки посилюватися з приходом спекотного літа, і найчастіше, крім двигуна, як не дивно, страждають акумуляторні батареї, відчуваючи підвищений знос через високі температури.
1. Головні причини, через які АКБ може сісти в літню спеку
Для багатьох це може виявитися відкриттям, але саме влітку автомобільні акумулятори зазнають ударної дози навантаження, яка якщо і не вб’є АКБ зовсім, то сприятиме його якнайшвидшому виходу з ладу з приходом осінніх заморозків.
Вся справа у фізико-хімічних процесах, що протікають усередині батареї невидимо для людського ока, які в жарку пору року можуть викликати підвищений знос приладу, наприклад:
1. Робота при підвищених температурах викликає активне окиснення акумуляторних клем, що веде не тільки до більш швидкої розрядки АКБ, але і до зменшення терміну служби самого пристрою.
2. Закипання акумулятора – звичайна справа в автомобілі, залишеному господарем без нагляду на цілий день під палючим сонцем. Наслідком такої тривалої стоянки можуть стати пластини цинку, що оголилися, і поява на них природного сольового осаду після випаровування електроліту.
З кожним разом після такого температурного шоку акумулятор працюватиме все менш ефективно, а до середини літа може вийти з ладу.
3. Іншим не менш небезпечним явищем, що протікає в АКБ під дією високих температур, можна назвати процеси саморозряду. При низьких температурах значення саморозряду мінімальні, але варто нагріти акумулятор до критично високих температур, як небезпечний електричний фактор почне стрімко садити батарею аж до повної розрядки, яка після декількох циклів загрожує повною заміною пристрою.
4. Іноді підвищені температури можуть стати причиною виходу з експлуатації зовсім іншого пристрою – генератора. Тривала робота в умовах спеки призводить до вигоряння обмотки, короткого замикання і навіть механічного руйнування приладу. Звичайно, після виходу з ладу генератора влітку акумулятор розрядиться.
5. Ще одна причина передчасної розрядки автомобільної батареї полягає в надто великій кількості споживачів, коли машина стоїть у пробці та рухається як черепаха, піднімаючи оберти двигуна лише на лічені секунди. При цьому акумулятору не потрібна навіть гаряча спека, щоб перестати доотримувати потрібну кількість електроенергії і незабаром повністю розрядитися.
У деяких сучасних машинах автоматика підтримує ідеальний баланс зарядки та розряду акумуляторної батареї, не допускаючи перевищення останнього показника, що сприяє постійному підтримці АКБ у робочому стані. Але таких автомобілів відносно небагато, і переважна більшість із них, маючи великі пробіги, рано чи пізно все-таки починають відчувати проблеми із розрядкою акумулятора.
2. Як не допустити розряду АКБ влітку
Розрядити акумуляторну батарею на автомобілі набагато простіше, ніж зарядити – це знає будь-який автовласник, який хоч раз залишав включеними фари або магнітолу на ніч. У зв’язку з цим рекомендується виконувати низку нескладних вимог, які дозволять зберегти важливу деталь транспортного засобу у працездатному стані на якомога більший термін.
Спочатку візьміть за правило паркуватися в тіні, особливо якщо планується довга стоянка, а спекотні промені сонця «б’ють» прямо на капот. Навіть при сорокаградусній спеці рятівна тінь зможе захистити прилади підкапотного простору від перегріву, і шансів потрапити на заміну батареї з настанням зими майже не залишиться.
Щоб акумулятор приймав максимум електроенергії від генератора, він і сам повинен бути готовим робити це без будь-яких перешкод.
Для цього з настанням літа слід перевірити густину електроліту, при необхідності долити дистильовану воду, а також змастити клеми АКБ солідолом. Електропровідні властивості батареї збільшаться як мінімум у півтора рази, а ось саморозряд акумулятора, навпаки, зменшиться.
Брудний акумулятор гріється набагато інтенсивніше, вражаючи свої внутрішні деталі аж до повного виходу з ладу. Елементарне вологе чищення батареї з тією ж періодичністю, з якою ви перевіряєте рівень масла в двигуні, дозволить зняти пристойну частку критичного перевантаження при сильній спеці та зберегти акумулятор від розряду.
Нехай це звучить банально, але намагайтеся вчасно змінювати акумуляторну батарею на нову – не чекайте, поки вона відгукнеться безживним бурчанням стартерного реле. Те саме стосується і своєчасного обслуговування та заміни генератора, якщо його експлуатаційне зношування встигло наблизитися до критичного.
Справний генератор справно постачатиме всі електронні системи автомобіля електроенергією за умови нормальної роботи акумуляторної батареї, справності проводки бортової мережі машини та правильної натяжки ременя генератора, яку час від часу слід перевіряти.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати як без ключа зняти машину з сигналізації брелоком, в якому сіла батерейка.