Іржу недарма називають найлютішим ворогом металу. Характерна червонувато-коричнева речовина, що виникає в результаті природного процесу окиснення, важко піддається видаленню без застосування спеціальних речовин та інструментів. Правильний підхід допоможе цій проблемі залишитись у минулому. Дізнайтеся, який існує захист для металу і як правильно його використовувати.
Ворог, якого треба перемогти
З’являється іржа дуже легко. Все, що їй потрібно – це надколотий шматок фарби, або незахищена грунтовкою ділянка: як тільки туди дістанеться вода, почнеться хімічна реакція. В автомобілях першими жертвами корозії найчастіше стають:
- пороги;
- днище;
- стійки даху;
- колісні арки;
- капот та кришка багажника;
- нижня частина дверей.
Не біда, коли йдеться про дрібні або змінні елементи, але якщо іржа роз’їдає, наприклад, раму, ремонт стає нерентабельним. Деколи пошкодження настільки критичні, а відновлення так дорого коштує, що весь автомобіль вирушає на звалище.
Швидке реагування може врятувати машину від руйнування та втрати привабливого вигляду. У процесі боротьби з коричневими оксидами люди винайшли чимало спеціальних хімічних речовин, технологій та процедур. Ось кілька найдієвіших.
1. Механічні методи
Усунення проблеми механічним шляхом зазвичай є першою ідеєю, яка спадає нам на думку побачивши іржу. Ручне очищення з подальшою консервацією дозволяє швидко досягти потрібного ефекту, проте вона пов’язана з певними ризиками і має сенс тільки щодо економії часу і грошей. Існує кілька способів фізичного видалення корозії з поверхні:
1. Здирання та шліфування. Наждачний папір і дротяні щітки є у кожному будинку, коштують копійки і добре справляються з рудими плямами. Звичайно, потрібна обережність, оскільки дріт досить сильно дряпає поверхню та може створити нову проблему. Наждачне полотно діє аналогічно і теж загрожує подряпинами.
Враховуючи це, обидва ці заходи краще використовувати, коли нас не дуже хвилює естетичний вид ділянки, яка обробляється. У цьому випадку рудий покрив грубо здирається щіткою, після чого метал полірується наждачним папером (щоб випадково не пошкодити навколишню фарбу, місце попередньо обклеюється малярним скотчем). Варіацій цього способу очищення багато – ручних та інструментальних, грубих та щадних, з хімреактивами та без.
2. Піскострумна обробка. Один з найбільш дієвих методів механічного позбавлення від іржі на автомобілі, що проводиться в автомайстернях. На практиці процес полягає у направленні на проблемну поверхню піщаного струменя під високим тиском, який легко вибиває гідратований оксид заліза навіть із найглибших місць.
«Піскоструминка» забезпечує металу достатню адгезію та готовність до подальшої обробки; серед недоліків – необхідність наявності спеціального обладнання та труднощі із застосуванням у домашніх умовах.
Тут теж слід добре подумати, чи варто ризикувати, одержуючи замість набридливої іржі не менш непривабливі подряпини. Щоб їх замаскувати, майстрам нерідко доводиться вдаватися до «пломбування» латками або шпаклівкою. Коли вона висохне, місце акуратно вирівнюється, ґрунтується та зафарбовується.
3. Термічний метод діє аналогічним чином, тільки замість жорстких щіток та шліфувальних машин з наждачними шкурками використовуються пальники.
2. Професійна хімія
Механічна обробка в основному базується на використанні шліфувальної машини, абразивної вати, наждачного паперу і т.д. Ці інструменти, що підбираються залежно від стану іржавої поверхні, відрізняються різною силою та ефективністю, але працюють однаково – зіскрібають іржу фізично.
Хімзасоби діють інакше: відокремлюють оксиди від металу шляхом хімічної реакції. Час впливу та витрата різних засобів залежать від їх різновиду, а також від товщини та площі корозійного шару.
Застосування таких «ліків» не є трудомістким або фінансово витратним процесом, а термін служби оброблених деталей автомобіля помітно продовжується: при правильному доборі препарату та несуттєвих ушкодженнях робочі властивості більшості елементів взагалі не страждають.
Якщо потрібно видалити корозію безпечно та надійно, варто скористатися спеціальними засобами на основі, наприклад, епоксидних смол. Їхня діюча речовина миттєво вступає в реакцію з іржавою ділянкою і призводить до швидкого усунення проблеми. Більшість засобів цього типу універсальні і можуть похвалитися широким застосуванням. Вони цінуються за те, що:
- швидко та якісно видаляють іржу;
- допомагають надовго зупинити процес корозії;
- сумісні практично з будь-якими металевими та полімерними матеріалами, склом, керамікою та автомобільним пластиком;
- є основою для фарби, лаку або поліефірної шпаклівки;
- володіють хорошими ґрунтувальними властивостями.
Якісний пенетрант дуже зручний у використанні: зазвичай кородовану поверхню достатньо очистити від бруду, оббризкати іржу нейтралізатором і дати висохнути. Деякі засоби просто з’їдають гнилизну, інші зв’язують іржу, залишаючи зверху тонку плівку, яка є бар’єром для вологи.
Усі препарати такого роду – і антикорозійні, і консервуючі – мають форму спрею, рідини чи гелю. З густими засобами легко працювати на вертикальних поверхнях, з рідкими – на горизонтальних.
Застосовуючи їх за призначенням, ми отримуємо гарантію ефективної роботи і не ризикуємо завдати металу подряпини або інших пошкоджень.
Але потрібно використовувати різні засоби всередині та зовні. Явне бажання заощадити і задіяти той самий препарат в обох випадках може виявитися дорогою помилкою. Серед іншого, внутрішні антикорозійні засоби вимагають набагато менше часу для провітрювання салону. Вони також менш агресивні до оздоблювальних матеріалів і безпечніші для організму людини, ніж їхні аналоги для зовнішньої обробки.
3. Лаки та фарби
На сьогоднішньому ринку є різні фарби, в т.ч. поліуретанові, полівінілакрилові та просто антикорозійні. Є й такі, що наносяться безпосередньо на іржу без ретельного шліфування. Варто вибирати якісні засоби, що мають високі захисні та декоративні властивості – вони забезпечать очікуваний результат і збережуть його надовго.
Найкращий захист від іржі
1. Використання пластикових та алюмінієвих деталей кузова. Ці матеріали взагалі не іржавіють. Одне погано: вони рідко використовуються як єдиний матеріал для складання автомобіля. Як правило, застосовується їхня комбінація зі сталлю.
2. Одними з найдієвіших вважаються процедури, де використовуються електрохімічні явища. З цією метою придумані анодні та катодні технології, засновані на різниці в потенціалах заліза, що захищається, і накладок/покриттів з іншого металу (у першому випадку найчастіше застосовується цинк і марганець, у другому – мідь, олово, нікель).
3. Гаряче цинкування. Це, мабуть, найефективніший спосіб захисту автомобільних деталей із заліза та його сплавів. Метод полягає в нанесенні міцного цинкового покриття шляхом занурення сталевих деталей у рідкий цинк (це дозволяє йому проникнути у всі куточки конструкцій та модулів. Звичайно, після їх правильної підготовки – знежирення, травлення та флюсування).
Фінальний покрив міцний, довговічний та стійкий до впливу зовнішніх факторів за рахунок створення залізо-цинкового сплаву на лінії контакту (метал захищений від корозії навіть при сильному пошкодженні ЛКП). Однак не всі марки готові розщедритися на подібну розкіш – дуже вже вона витратна. Якщо виробник заощадив на виробництві, боротися з іржею доведеться нам самим.
Коли іржа серйозно пошкодить компонент, ніщо не відновить його до початкового стану, і деталь, а іноді всю машину цілком можна втратити остаточно. Поки цього не трапилося, ми вільні вибирати між механічними та хімічними методами – навіть комбінувати їх одне з одним. Всі вони діють по-різному, але кожен вимагає часу, досвіду, акуратності та терпіння.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати про 3 добротних вживаних авто, які не іржавіють довгі роки