Автовиробники намагаються робити автомобілі практичними, надійними та безпечними, однак у кожній машині залишаються своєрідні «прогалини», з якими водії стикаються щодня у процесі їзди.
Однією із таких небезпечних прогалин є «сліпа» або мертва зона, яка може стати причиною аварії, дорогого ремонту або ДТП за участю пішохода. Але чи можна навчитися добре бачити там, де з місця водія не видно нічого?
1. Що таке «сліпа» зона і як з нею боротися
Сліпа зона виникає в місцях, які недоступні для погляду водія через елементи кузова транспортного засобу. Існує щонайменше 6 загальновідомих мертвих зон у легковому автомобілі:
- Дві задні зони, закриті центральними та задніми стійками;
- Аналогічні передні зони, огляд яких прихований за бічними стійками;
- 2-3 метри перед капотом;
- 5-6 метрів після багажника автомобіля.
Одним з найкращих способів повністю позбутися «сліпої» зони перед багажником буде встановлення парктроніка та камери заднього виду. Якщо така система безпеки не передбачена штатною комплектацією, її можна встановити самостійно.
Для того, щоб мати хороший задній бічний огляд, достатньо придбати та встановити додаткові бічні дзеркала так, щоб кут їхнього повороту відрізнявся від основних дзеркал на кілька градусів вправо та вліво для кожної сторони відповідно.
«Сліпі» зони дуже підступні та оманливі. Наприклад, вони можуть знаходитися в безпосередній близькості від пасажирських або водійських дверей.
При хорошому огляді, маючи всі системи безпеки та відеоспостереження, водій ризикує банально не помітити трубу огорожі заввишки до півметра і пропороти нею площину дверей, а це дорогий ремонт на декілька тисяч гривень. Щоб цього не сталося, є сенс встановити на свій автомобіль систему відеоспостереження 360 градусів.
2. Загальні рекомендації контролю мертвих зон
Повністю позбутися «сліпих» зон за допомогою електроніки не завжди є можливим, та й вийти з ладу на час або назавжди вона може будь-якої миті – наприклад, у зв’язку з намерзаннями на датчиках парктроників.
Саме тому водієві найкраще завжди сподіватися на себе, а додаткове обладнання використовувати лише як підтвердження безпеки маневру.
Для цього передусім перед тим, як сісти в автомобіль, що простояв цілу ніч на стоянці, важливо обійти його з усіх боків і переконатися, що ніщо не заважає виїхати з двору без наслідків. За ніч ситуація навколо автомобіля може серйозно змінитися. Особливо небезпечні маневри під час старту заднім ходом, коли огляд закритий повністю на кілька метрів. Перед автомобілем можуть бути гострі предмети, тварини, діти, старі покришки, каміння, кучугури і ще багато чого іншого. Елементарний огляд дозволить водієві уникнути маси неприємностей та проблем.
Рухаючись на невисокій швидкості, помічайте потенційно небезпечні предмети, пішоходів та автомобілі, які ще не потрапили до сліпої зони. На високих швидкостях виконуйте маневри повільно, при цьому можна знизити або навпаки підвищити швидкість, щоб переконатися, що в сліпій зоні нікого немає.
Під час руху на трасі найбільш небезпечні задні бічні «сліпі» зони. Якщо при зміні смуги збільшити швидкість, можна побачити автомобіль у дзеркалі бічного огляду і завершити маневр безпечно. Є сенс збільшувати швидкість при зміні на ліву смугу руху та зменшувати – при зміні на праву смугу.
У другому випадку автомобіль, що потрапив у сліпу зону, можна буде побачити через вікно пасажирських дверей. Простежте, щоб ваші маневри не заважали руху інших учасників дорожнього руху.
Найбільш небезпечними є бічні «сліпі» зони, адже вони найчастіше пов’язані з високими швидкостями, і мають найсерйозніші наслідки після ДТП. Заручником бічної «сліпої» зони може стати кожен водій, що виїжджає з дороги, що примикає, на трасу або здійснює маневр на перехресті в місті або за містом.
Перед тим, як проїхати небезпечне місце, зупиніться і зачекайте кілька секунд. За цей час автомобілі, приховані в сліпих зонах, встигнуть покинути їх, і ви будете впевнені в безпеці руху. Особливо актуально це положення при переїзді залізничних колій та високошвидкісних магістралей.
При цьому важливо знати і розмір мертвої зони конкретно вашого автомобіля, адже на різних машинах вона може відрізнятися. Для цього попросіть помічника походити навколо автомобіля і простежте за тими ділянками кругового огляду, де людина зникає.
Чим більші мертві зони у вашому автомобілі, тим складніше буде їх контролювати, і тим обережніше доведеться бути водієві при прийнятті рішень на дорозі.
Перебуваючи за кермом автомобіля в місці, де складно передбачити появу машини зі сліпої зони, рухайтеся вперед і назад, вправо і вліво, щоб мати додатковий огляд мертвих зон.
Не забувайте, що мертва зона має тенденцію збільшуватися з підвищенням швидкості. Правду кажучи, розмір її не змінюється, спотворюється лише сприйняття дійсності людським оком, периферичні властивості якого обмежуються при швидкому русі предметів.
Значно зменшити фізичний розмір мертвої зони можна, встановивши дзеркало заднього виду з опуклою лінзою. Воно дозволить компенсувати недосконалість людського зору, а у разі небезпеки – побачити більше, ніж водій у сусідній машині.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати про «золоте» правило, як без заносу змінити смугу на засніженій трасі