За часів радянської окупації межею мрій багатьох любителів двоколісного транспорту були мотоцикли Jawa. Вони сильно відрізнялися від того, що пропонували місцеві виробники, тому всюди впадали в око і користувалися чималим попитом. Був у них і конкурент, щоправда, не настільки поширений: мотоцикл Pannonia від угорської компанії Csepel.
Угорські мотоцикли
Свого часу в місті Чепель (недалеко від Будапешта) розташовувалися підприємства Manfred Weiss Steel and Metal Works, що займалися випуском різноманітної техніки. Після війни і соціалістичної реорганізації підприємства не стало, замість нього з’явився величезний машинобудівний завод. Його продукція швидко набрала популярності не тільки на батьківщині, а й в інших країнах. Зокрема, на заводі випускали мопеди та мотоцикли.
Асортимент мототехніки був досить великим, щоб задовольнити попит численних покупців. Мотоцикли з різним об’ємом двигуна і різною конструкцією відмінно розходилися світом. Одними з найбільш популярних стали мотоцикли Pannonia.
Спочатку на підприємстві “Чизель” випускали копії німецького мотоцикла, виробництво яких почалося в 1947 році. У 1951 інженери розробили нові моделі TL, T5 і P10. Їх оснащували мотором об’ємом 250 кубічних сантиметрів із повітряним охолодженням. Залежно від моделі мотор видавав від 16 до 18 кінських сил. Незрозуміло чому, але ці моделі ніби застигли в часі: їхній дизайн анітрохи не змінювався за весь час виробництва до 1975 року.
У 1954 році з’явилася нова модель TL 250, а в 1956 на заводі відбулася реорганізація, його перейменували і мотоцикли стали продавати під торговою маркою Pannonia. Модель TL 250 модернізували, додатково з’явилося кілька нових модифікацій, що відрізнялися технічним виконанням. Наприклад, модель TLB отримала два роздільних сидіння, а TLD – генератор потужністю 60W для ланцюга запалювання. При цьому чимало мотоциклів взагалі не побачило світ, усі вони залишилися на папері, на них позначилося недостатнє фінансування.
На перші мотоцикли, випущені під торговою маркою Pannonia, ставили двотактні мотори об’ємом 246 кубічних сантиметрів. Вони видавали 14 кінських сил при 5100 об/хв і могли розігнати мотоцикл до максимальної швидкості в 110 км/год. Мотоцикли стали популярним серед мотолюбителів-початківців завдяки хорошій “тяговитості” і низькій витраті палива – на 100 кілометрів витрачалося в середньому 4 літри бензину. У поєднанні з паливним баком об’ємом 18 літрів це давало змогу долати солідні відстані.
Після модернізації двигун трохи ожив, його потужність піднялася до 18 кінських сил, що тільки додало мотоциклам Pannonia популярності. При цьому двигун виявився “всеїдним”, він працював на будь-якому бензині, який би не заливали в бак, що було величезною перевагою.
Невдовзі після модернізації і почався експорт мотоциклів Pannonia до Радянського Союзу, який став основним ринком збуту. Частка експорту мототехніки в різні країни становила 70% від виробництва. Сучасний на той момент вигляд мотоциклів незмінно привертав увагу. Щоправда, деякі так і не дісталися до свого покупця: модель Pannonia Deluxe TLB викликала масу нарікань від партійного керівництва, яке визнало таку витрату дорогоцінного металу просто неприпустимою. Виробництво моделі закрили і більше не відновлювали.
Мотоцикли Pannonia були розраховані на експлуатацію з боковим причепом. Але при цьому доводилося мати полегшену коляску, оскільки важчу мотоцикл фізично не міг везти.
Як це не дивно, але своїм закриттям Pannonia зобов’язана бажанню поліпшити власну продукцію. До 1970 років мотоцикли застаріли і потребували модернізації, тому було створено нову модель P20, яка являла собою копію Yamaha YDS-2. Її оснащували двигуном об’ємом 250 кубічних сантиметрів і потужністю 23 кінські сили.
На жаль, новий мотоцикл виявився значно складнішим і дорожчим за попередників. Основний покупець продукції заводу Радянський Союз просто відмовився їх купувати. Це змусило Pannonia закрити нерентабельне більше виробництво мотоциклів і перекваліфікуватися на випуск велосипедів. Благо, на них на той час почав зростати попит.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати про 3 радянські мотоцикли, які називають найневдалішими.