У XX столітті було створено величезну кількість різноманітної зброї та технічних засобів для збройних сил. Науково-технічний прогрес дозволив усім учасникам холодної війни створювати абсолютно неймовірні речі, які здавались фантастичними ще у роки Другої світової війни. Одним із таких відверто дивних та вкрай цікавих технічних засобів можна вважати машину-крота МАЗ-543.
Найкоротшою характеристикою МАЗ-543 буде заява про те, що це свого роду сухопутний підводний човен. Строго кажучи – сухопутний капітанський місток підводного човна. Ні, пересуватися під землею МАЗ-543 не вмів, навіть закопатися в землю самотужки 543-й не міг. Машина могла за допомогою спеціальних поршнів опуститися в завчасно викопаний котлован або вибратися з нього. Допомагати у цій справі мала армійська будівельна техніка. Навіщо ж взагалі потрібно проникнення в землю?
Насправді, все просто. Річ в тому, що МАЗ-543 був однією з перших моделей КШМ – командно-штабних машин. Якщо пояснювати максимально просто – це пересувний штабний бункер. Під землю КШМ закопувалися в першу чергу заради маскування, а потім уже – заради підвищення виживання у разі бомбардування, зокрема ядерного.
За нормативами закопуватися КШМ на базі МАЗ-543 мала не більше, ніж за 30 хвилин. На 26 квадратних метрах тулилося 10 офіцерів, включаючи зв’язківців та водіїв. Усередині машини розташовувалося численне обладнання зв’язку та спостереження. «Підглядати» за тим, що відбувається на поверхні, можна було за допомогою перископів. Була система автономного життєзабезпечення. До серійного виробництва зразок так і не пішов. Комісія вирішила, що проєкт дуже дорогий. У результаті розробки лягли на полицю, а єдиний дослідний екземплярсьогодні виконує роль музейного експонату.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати для чого на КрАЗі зробили відкидне лобове скло