Минуле XX століття без перебільшення стало століттям авіації. Той шлях, який пройшли літаки від найпростіших планерів до найскладніших надзвукових машин, не може не викликати захоплення. Як це завжди було в історії людства, будь-яка технологія відразу ж використовувалася для війни. І літаки тут не лише не стали винятком. Вони є найкращою ілюстрацією про те, як палиця-копачка швидко перетворюється на кийок. Американці в роки холодної війни приділяли «літаючим кийкам» найпильнішу увагу.
Сьогодні йтиметься про літак Lockheed AC-130 «Spectre». Назва «Spectre» перекладається з англійської як «привид», а ще як «погане передчуття». Свою назву АС-130 виправдовує повною мірою, так як по суті є літаючою батареєю вогневої підтримки для сухопутних сил. Розробка літака підтримки розпочалася на початку 1960-х років на базі транспортної машини C-130 “Геркулес” від американської фірми Lockheed.
Свій перший політ літаюча батарея здійснила вже 6 червня 1967 року. Американським військовим машина відразу сподобалася, і вже 1968 року літак офіційно прийняли на озброєння. Майже всі ці млітаки, знаходяться у відомстві Командування спеціальних операцій ВПС США. Призначається батарея не лише для підтримки сухопутних сил, але також для повітряного патрулювання місцевості, порушення комунікацій супротивника, захисту власних наземних об’єктів та знищення ворожих.
Літак має досить специфічне компонування: все озброєння зміщене на лівий борт, через що літак змушений при обстрілі постійно рухатися, здійснюючи лівий віраж навколо цілі. Усередині «Спектру» стоїть кілька артилерійських гармат М102 калібру 105 мм, гармат L60 калібру 40 мм, а також кулеметів M61 Vulcan. На борту є комп’ютеризовані системи пошуку та прицілювання, радар, телевізійний та тепловий приціли. Все це дозволяє ефективно застосовувати АС-130 в різних умовах, включаючи погану погоду і ніч.
На сьогодні літак більше не виготовляється. Проте всі «Спектри», що залишилися з часів холодної війни, в кількості 47 екземплярів продовжують нести вахту у ВПС США і регулярно застосовуються в гарячих точках. Літаки представлені у 6 модифікаціях, що відрізняються набором озброєння та комп’ютерним оснащенням.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати чому загалом посередня «Аерокобра» на східному фронті стала ключовим літаком
Джерело: Познавательный журнал ЕНОТ