Баласт – найважливіший елемент будь-якого судна. Використовується дана технологія з давніх-давен. Що тільки не застосовували люди як баласт: пісок, каміння, чавунні виливки. Сьогодні все частіше використовується звичайна забортна вода, тільки простота такого технічного вантажу оманливо проста. Насправді, є одне важливе «але». Судна у своїх рейсах зобов’язані міняти водяний баласт перед заходом до іншого порту. Навіщо?
Баласт на судні – річ винятково корисна. За її допомогою можна усунути непотрібний крен або взяти потрібний крен. Можна поставити судно на рівний кіль, прибрати диферент, змінити швидкісні та маневрові характеристики корабля. Без баласту на судні аж ніяк. У сучасному морському транспорті він найчастіше розташовується у спеціальних бортових танках, а також у танках подвійного дна.
Чим більший корабель, тим більше баласту йому потрібно. У випадку з танкерами та балкерами рахунок може йти на тисячі тонн навантаження. При такому розмаху очевидно, що баласт було б непогано робити з чогось доступного і дуже дешевого. А краще взагалі нічого не вартісного. І тут на допомогу приходить звичайна забортна вода, яка закачується в танки та зливається з них за допомогою спеціальних насосних систем.
Найцікавіше те, що від суден при заході в порт вимагають обов’язкової зміни баласту. Найчастіше операція зі зміни проводиться з відривом 200-250 км від порту призначення там, де відстань до морського дна щонайменше 200 метрів. Стара вода зливається в океан, після чого судно відразу набирає нову. Робиться це для того, щоб при заході в порт не допустити інвазії.
Інвазія – це проникнення живих організмів у нетипове для них місце існування. Якісь морські молюски, рибка або навіть планктон, опинившись не в своєму морі, можуть стати причиною екологічної катастрофи, порушивши місцеву екосистему, спричинивши її дисбаланс. Найчастіше таке трапляється, коли у сформоване середовище ззовні потрапляє якийсь біологічний вид, який не має конкурентів. У результаті він починає прямо чи опосередковано знищувати місцеві види, які не встигають адаптуватися. Для того, щоб такого не траплялося, баласт треба змінити там, де чужорідні морські жителі, швидше за все, просто загинуть. Варто також додати, що в кожному порту судна час від часу перевіряють на чистоту баласту.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати для чого на «башенці» підводного човна вікна і чому скло не лопається на глибині