Далеко не скрізь, але дуже в багатьох країнах Європейського Союзу вирушивши в подорож залізницею ви не почуєте звичного стукоту коліс. Чому так відбувається? Чи означає цей факт, що в Європі будують залізничні колії краще, ніж в Україні? Спробуємо розібратися у цьому питанні.
Отже, чому ж у Європі колеса залізничних поїздів найчастіше не видають характерного стуку під час руху поїзда, як це відбувається на переважній більшості шляхів в Україні. Насправді «підступна загадка» досить проста. Вся справа у різних підходах (технологіях) укладання залізничних рейок. Чи гірші від цього залізниці в Україні? Ні, не гірші. Вони просто інші в силу об’єктивних причин та вимог. Головною причиною є, звичайно, особливості клімату.
Справа в тому, що в помірних широтах залізниця постійно піддається перепадам температур: влітку дуже спекотно, взимку дуже холодно, а в міжсезоння одна погода може різко змінюватися іншою. У таких непростих умовах під дією зовнішніх факторів рейки можуть деформуватися через постійні звуження-розширення металу, що зробить її непридатною для руху залізничних складів. Для того щоб цього не відбувалося, рейки укладають таким чином, щоб між ними залишався невеликий зазор, який так і називається «термозазор». Такий спосіб укладання рейок називається «ланковим». Характерний стукіт коліс з’являється якраз у момент наїзду на термозазор. Так часто стукають поїзди через те, що здебільшого довжина однієї рейкової ланки становить 25 метрів.
У багатьох країнах Європи клімат значно м’якший, а тому ризик деформації рейок через звуження-розширення під дією спеки та холоду зведений до астрономічного мінімуму. Це дозволяє використовувати не «ланкову» технологію укладання з формуванням термозазору, а «зварну» технологію – коли кілька 25-метрових рейок зварюються в монолітну конструкцію завдовжки кілька сотень метрів, аж до 800. Завдяки цьому характерний романтичний стукіт залізничних коліс зникає. Серед залізничників такі колії називають «оксамитовими».
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати що за труба стирчить із вікна кабіни тепловоза, якщо у нинішніх локомотивах пічне опалення не використовується