Техно
0

Чому швидкість морського транспорту визначається у вузлах

На суходолі швидкість визначають у кілометрах або милях на годину, однак коли мова заходить про вимірювання швидкості руху водного транспорту, рахунок ведуть у якихось загадкових “вузлах”. Звідки пішла така назва і чому вона дорівнює в наш час. Для того, щоб зрозуміти це, слід звернутися до морської традиції та історії.

Спочатку ніяких приладів не було.

На зорі мореплавства не існувало жодних спеціальних приладів для визначення місця розташування судна в морі. Спочатку кораблі рухалися виключно вздовж берегової лінії. Згодом моряки навчилися визначати своє місце розташування на великій воді, а саме довготу і широту. Одразу нагадаємо, що широта – це відстань на північ або південь від екватора планети, а довгота – це відстань на схід або захід від нульового меридіана. Утім, спочатку і в цій системі все було непросто і не ідеально.

Ось такий прилад - лаг.

Довготу завжди можна було визначити за полярною зіркою, а ось із широтою все було не так просто. У давні часи морякам доводилося відраховувати її від того місця, звідки вони вирушили в дорогу. Тоді ж з’явився спеціальний прилад – корабельний лаг. Його використовували для визначення швидкості судна. Перші лаги являли собою звичайну колоду з мотузкою. Лаг викидали за борт, а на мотузці зав’язували вузли через рівні проміжки часу. Так і обчислювали швидкість судна.

Поступово поліпшувався.

Як уже можна здогадатися, саме звідси і пішла морська традиція позначати швидкість у “вузлах”. Само собою, в ті часи морський вузол не був стандартизованою величиною. Сталося це набагато пізніше, коли стали з’являтися досконаліші вимірювальні прилади. Назва залишилася, незважаючи на те, що вузол, по суті, прирівняли до однієї морської милі на годину. Однак, варто пам’ятати про те, що морська миля трохи більша за сухопутну. Її протяжність становить 1852 метри.

Сама ж морська миля відповідає одній кутовій хвилині (1/60 від кутового градуса) меридіана на екваторі.

Сьогодні це просто датчик під кормою.

Що ж стосується сучасності, то прилад для вимірювання швидкості корабля все ще називається лагом. Утім, це вже зовсім не та деревинка з мотузкою, як сотні років тому. Сьогодні цей апарат виглядає як крутилка. Вона занурена у воду і визначає фактичну швидкість руху, а дані передаються на стрілочний або цифровий індикатор.

 

Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати для чого на палубі авіаносця потрібний «акваріум»

Advertisement

Також цікаво

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Fill out this field
Fill out this field
Будь ласка, введіть правильний email.
You need to agree with the terms to proceed

Популярне
Меню