Чи доводилося колись звертати увагу на те, що ілюмінатори у літаків мають дуже специфічну округлу форму? Напевно, можна було сказати, що вони овальні. При цьому виникає питання: чому ілюмінатори літаків у такому разі не робити квадратними чи прямокутними? Адже точно квадрат є найпростішою фігурою.
Коли авіаційна промисловість лише починала свій розвиток, а у світі з’явилися перші пасажирські авіалайнери, то вікна (ілюмінатори) у них справді робили прямокутні. Конструктори розумно припустили, що така форма буде оптимальною, тому що з технічної точки зору зробити прямокутний отвір у фюзеляжі найпростіше. І це справді працювало! До тих пір, поки літаки залишалися гвинтовими.
1949 року британська авіабудівна компанія «de Havilland» розпочала випробування першого у світі серійного комерційного реактивного авіалайнера «DH.106 Comet». Експлуатація літака розпочалася 1952 року. Для ринку пасажирських перевезень він став справжньою бомбою! На жаль, у всіх сенсах. Вже в перші 12 місяців експлуатації за участю «Комет» сталося одразу три авіакатастрофи. Британські інженери почухали потилиці і взялися за скрупульозну повторну перевірку власної машини.
У результаті було встановлено, що всі три авіакатастрофи трапилися через руйнування фюзеляжу, викликаного втомою металу, яка, в свою чергу, накопичувалася через концентрацію надмірної напруги навколо квадратних ілюмінаторів. Подальша робота показала, що квадратний ілюмінатор має чотири зони напруги, які стають місцем розриву фюзеляжу при дії сильного зовнішнього навантаження та перепадів температур за бортом. До появи реактивних авіалайнерів цивільні літаки не стикалися ні з такими навантаженнями, ні з температурними перепадами.
Від ілюмінаторів із прямими кутами відразу ж відмовилися з метою безпеки і почали замінювати їх на овальні. Овальний ілюмінатор набагато краще витримує навантаження, із якими стикається фюзеляж літака. Сьогодні крім округлених ілюмінаторів в авіабудуванні також використовують спеціальні вигнуті шибки, які ще більше скидають навантаження на вразливій ділянці конструкції.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати чому в авіації використовуються саме заклепки, а не болти чи зварювання