Техно
0

Чому ілюмінатори літаків роблять овальними, а не квадратними чи прямокутними

Чи доводилося колись звертати увагу на те, що ілюмінатори у літаків мають дуже специфічну округлу форму? Напевно, можна було сказати, що вони овальні. При цьому виникає питання: чому ілюмінатори літаків у такому разі не робити квадратними чи прямокутними? Адже точно квадрат є найпростішою фігурою.

 

Чому вони такі?

 

Коли авіаційна промисловість лише починала свій розвиток, а у світі з’явилися перші пасажирські авіалайнери, то вікна (ілюмінатори) у них справді робили прямокутні. Конструктори розумно припустили, що така форма буде оптимальною, тому що з технічної точки зору зробити прямокутний отвір у фюзеляжі найпростіше. І це справді працювало! До тих пір, поки літаки залишалися гвинтовими.

 

Спершу були квадратні.

 

1949 року британська авіабудівна компанія «de Havilland» розпочала випробування першого у світі серійного комерційного реактивного авіалайнера «DH.106 Comet». Експлуатація літака розпочалася 1952 року. Для ринку пасажирських перевезень він став справжньою бомбою! На жаль, у всіх сенсах. Вже в перші 12 місяців експлуатації за участю «Комет» сталося одразу три авіакатастрофи. Британські інженери почухали потилиці і взялися за скрупульозну повторну перевірку власної машини.

 

Насправді й роблять

 

У результаті було встановлено, що всі три авіакатастрофи трапилися через руйнування фюзеляжу, викликаного втомою металу, яка, в свою чергу, накопичувалася через концентрацію надмірної напруги навколо квадратних ілюмінаторів. Подальша робота показала, що квадратний ілюмінатор має чотири зони напруги, які стають місцем розриву фюзеляжу при дії сильного зовнішнього навантаження та перепадів температур за бортом. До появи реактивних авіалайнерів цивільні літаки не стикалися ні з такими навантаженнями, ні з температурними перепадами.

 

Круглі ілюмінатори знімають навантаження.

 

Від ілюмінаторів із прямими кутами відразу ж відмовилися з метою безпеки і почали замінювати їх на овальні. Овальний ілюмінатор набагато краще витримує навантаження, із якими стикається фюзеляж літака. Сьогодні крім округлених ілюмінаторів в авіабудуванні також використовують спеціальні вигнуті шибки, які ще більше скидають навантаження на вразливій ділянці конструкції.

 

Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати чому в авіації використовуються саме заклепки, а не болти чи зварювання

Advertisement
Теги: ,

Також цікаво

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Fill out this field
Fill out this field
Будь ласка, введіть правильний email.
You need to agree with the terms to proceed

Популярне
Меню