Мобільний пусковий комплекс М-142 Хаймарс на базі колісного шасі розробляли ще в 90-х роках, проте його актуальність складно переоцінити і донині. І незважаючи на те, що його конструкція вже вивчена вздовж і впоперек, найчастіші запитання чомусь пов’язані з розмірами лобового скла кабіни Хаймарса.
І справді, якщо уважно придивитися до броньованої кабіни, то можна помітити, що водійське скло трохи більше, ніж скло оператора-навідника. Конкретно на цьому фото з люка в даху з’явився ще й командир бойового розрахунку.
Отже питання доволі просте: з чого раптом лобові вікна різні?
Адже можна ж було зробити однакові. Тим паче, що якщо ми подивимося на інші установки на базі цього ж універсального колісного шасі FMTV, наприклад на радарну установку, то побачимо там ту ж саму броньовану кабіну. Однак у неї якраз-таки лобові броньовані вікна однакові. Причому вони більшого розміру і їхня форма повторює форму кабіни.
І щоб відповісти на це питання про різні лобові вікна, потрібно розібратися в історії створення Хаймарсів компанією Локхід Мартін. Адже спочатку вони взагалі брали стандартні кабіни від цих універсальних колісних шасі і бронювали їх зсередини. Скло так і зовсім було легко броньованим. А лобові вікна були захищені спеціальними автоматичними жалюзі.
У відкритому стані вони формували зазори, через які можна було дивитися через скло. У режимі стрільби, коли мобільний пусковий комплекс стоїть, ці жалюзі переводилися в закритий стан. Тим самим вони забезпечували додаткову безпеку.
Однак проблема цих жалюзі була в тому, що в разі потрапляння в них осколка або кулі, їх просто клинило. І самі вони вже, як правило, відкритися не могли. Оператору або водієві доводилося виходити і відгинати їх вручну, що було небезпечно.
Хоча якщо ми подивимося на цю стару кабіну зсередини, то тут справді велика площа скління:
Надалі керівництво Локхід Мартін ухвалило рішення не тільки відмовитися від жалюзі на лобових вікнах кабіни, а розробити кабіну з нуля. Так з’явилися оновлені Хаймарси з броньованою кабіною звичної форми.
На цих лобових вікнах уже немає ніяких жалюзі. А саме скло стало меншим за площею, включно з бічними віконцями на дверях. Також вони стали прямокутними, а їхня товщина збільшилася в 3 рази.
І ось тепер ми підійшли до питання різного розміру цього лобового броньованого скла.
Як вдалося з’ясувати, розмір водійського скла зроблений максимальним з урахуванням ступеня бронювання. Бронескло такого формату дає змогу поєднувати в собі і потрібну товщину, і нормальну оглядовість. Більше його було зробити не можна зі зрозумілих причин. А якби воно було меншим, то водієві складно б було орієнтуватися на місцевості через поганий огляд.
Що ж стосується лобового бронескла оператора-навідника Хаймарса, то його навмисно зробили меншим, бо наявне обладнання просто неможливо було б закріпити в кабіні, якби це скло було трохи більшим. У водія в розпорядженні лише стандартні органи управління вантажівкою. А ось у оператора-навідника обладнання куди більше.
На фото можна побачити, що пульт управління РСЗВ доволі великий. Він займає багато місця. І навіть якби в кабіну для оператора встановили таке ж скло, як і у водія, то всю повноту огляду перекрив би якраз цей пульт. Тому інженери з Локхід Мартін ухвалили рішення поставити для оператора-навідника менше за розміром лобове бронескло.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати що являє собою перспективна американська новинка 155-мм САУ XM1299