Техно
0

Американський А-10 «Бородавочник» проти радянського Су-25 «Грача»: наскільки кращий американський штурмовик

Військово-повітряні сили США ще в 1975 році отримали знаменитий штурмовиком A-10  Thunderbolt «Удар блискавки», також відомим, як «Бородавочник». Радянський Союз у 1981 році отримав новий Су-25 «Грач». Обидва літаки є штурмовиками, що використовуються до цього дня і застосовуються для ураження в першу чергу наземних цілей: бронетехніки супротивника та скупчень живої сили. Саме час порівняти найкращий у світі американський штурмовик “Warthog” з радянським”Frogfoot”.

Примітка: Frogfoot – «жаб’яча лапка», індекс Су-25 у класифікації НАТО. Warthog – “Бородавочник”, неофіційне прізвисько А-10. Thunderbolt (Тандерболт) – “Удар блискавки”, офіційне прізвисько А-10, присвоєне штурмовику на честь одномоторного винищувача-бомбардувальника США часів Другої світової війни. “Грач” – офіційне прізвисько Су-25 в СРСР.

 

1. Льотні характеристики

А ось американський А-10.

Американський А-10 «Удар блискавки» рухається з парою двигунів General Electric TF34-GE-100 з тягою 2х4112 кгс. Крейсерська швидкість “Бородавочника” становить 722 км/год (750 км/год в Су-25), а максимальна може досягати 834 км/год (950 км/год в Су-25). Максимальна висота польоту – 13 км (7 км в Су-25). На висоті без додаткових паливних баків десятий пролітає до 740 км (640 км в Су-25). При цьому перегонна дальність машини – 4647 км (1950 км в Су-25). Водночас, на відміну від радянського «Грача», «Тандерболт» може злітати та сідати лише з якісної ЗПС. Швидкопідйомність А-10 складає 30.5 м/с. Тягоозброєність – 0.6 пункту.

 

2. Захищеність

Пошкоджений у бою А-10.

Радянський Су-25 «Грач» має загальну масу засобів забезпечення безпеки життєдіяльності (БЖ) у 1050 кг, з яких 160 кг припадає на протектор літака та 596 кг безпосередньо на броньовий захист. Ліхтар кабіни “Сухого” важить 48.5 кг. Кабіна пілота захищена капсулою вагою 424.9 кг. Паливна система захищена капсулою масою 121,6 кг. Американський А-10 «Тандерболт» має загальну масу засобів забезпечення БЖ 1310 кг. З них 127 кг припадає на бронекапсулу ящика боєприпасів, 615 кг на кабіну пілота, 25 кг на бронескло ліхтаря кабіни, 490 кг на прикриття паливної системи.

Пошкоджений у бою СУ-25.

Важливо підкреслити, що обидва літаки мають загалом порівнянний захист. Проте, судити про порівняльне виживання складно. Все тому, що Су-25 від Афганістану брав участь у 18 конфліктах. У середньому 25-ті губилися у кількості від 1 до 6 одиниць за війну. Рідше у кількості до 10 одиниць. Найбільші втрати Су-25 зазнали під час ірако-куветсько-американської війни в Затоці в 1991 році. Там військами Саддама Хусейна втратив 31 літак. Очевидно, що і цей показник буде перевершено, оскільки українські захисники постійно збивають літаки російських окупантів, зокрема і їхні Су-25.

У той же час А-10 брав участь лише у 5 збройних конфліктах, при цьому під час вторгнення США до Гренади «Тандерболти» взагалі не піднімалися у повітря (так що у 4-х!). Найважчі втрати А-10 зазнали у тій самій війні в Затоці – збито було 7 машин. Само собою, всі ці уривчасті дані не здатні дати реального розуміння питання, а можуть бути лише обмеженою ілюстрацією. Важливо розуміти, що багато в цій справі залежить від ефективності ППО та дії наземних сил. А американські ППО під час Війни в Затоці були помітно ефективніші за іракські, а тому і «Тендерболти» діяли в більш сприятливих умовах, ніж «Грачі». Це ще раз підтверджує ефективність і злагодженість американської армії.

 

3. Озброєння

Озброєння радянського Су-25.

Варто відразу зазначити, що і американський А-10, і радянський Су-25 використовують неймовірно широку номенклатуру, по суті, свого однакового озброєння. Тут тобі і різноманітні бомби, і ракети всіх видів систем, автоматичні гармати, мінні контейнери. Все це «добро», створене людиною, ставиться і знімається з А-10 та Су-25 за потреби. Тож найпростіше і найкоректніше порівнювати під трьома характеристиками. Нормальній/максимальній злітній масі (літак + паливо + озброєння), штатній зброї штурмовиків, кількості точок підвіски озброєння на крилах.

Солідний арсенал.

Радянський Су-25 порожнім важить 9315 кг; спорядженим за нормою – 14.6 тисячі кг; спорядженим по максимуму – 17.6 тисячі кг. Американський А-10 порожнім важить 9176 кг; вбраним за нормою – 13.6 тисячі кг; вбраним по максимум – 21.1 тисячі кг. Штатним озброєнням радянського «Грача» є 30-мм автоматична гармата ГШ-30-2 з темпом вогню 3 тисячі в/хв та боєкомплектом 250 снарядів. Штатним озброєнням американського «Тандерболту» є 30-мм автоматична гармата GAU-8 Avenger з темпом вогню 3.9 тисячі в/хв і боєкомплектом 1 350 снарядів. У радянського 25 передбачено 10 додаткових точок підвіски озброєння по 5 одиниць на кожному крилі. У американського 10-го – 11 додаткових точок підвіски по 4 одиниці на кожному крилі та ще 3 на фюзеляжі (днище) літака.

 

Підсумуємо, що американський штурмовик А-10 – це жива легенда світової авіації, яка має феноменальну ефективність на полі бою. Українські пілоти вже навчаються літати на цих літаках і є всі шанси, що скоро США передадуть нам ці чудові літаки!

 

Читайте більше про американський реактивний літак A-10 Thunderbolt II, який створений для знищення танків, бронетехніки та наземних цілей

Advertisement
Теги: , ,

Також цікаво

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Fill out this field
Fill out this field
Будь ласка, введіть правильний email.
You need to agree with the terms to proceed

Популярне
Меню