Кожен, хто їздив кудись залізницею, напевно хоча б раз у житті звертав увагу на стоп-кран, який використовується для екстреної зупинки поїзда і має бути в кожному вагоні. Однак, чи доводилося замислюватися над тим, як саме відбувається зупинка. Як взагалі крихітному важелю вдається зупинити на місці багатотонний поїзд?
Перший поїзд з’явився 1804 року в Англії. Перші пневматичні гальма для залізничного транспорту було винайдено 1874 року. З тих пір вони використовуються по сьогодні, нехай, і з рядом серйозних покращень. Власне стоп-кран, розташований, як правило, у тамбурі кожного вагона – це лише верхівка айсберга досить складної гальмівної системи. Активувати стоп-кран має право будь-який пасажир, але робити це можна лише за певних законних умов. Інакше на людину накладуть штраф. У разі тяжких наслідків відповідальність за використання стоп-крана може бути ще жорсткішою.
То як же працює стоп-кран? Для того, щоб відповісти на це питання, спочатку доведеться зрозуміти, як загалом працюють пневматичні гальма поїзда. Отже, у поїзді є компресор, який нагнітає повітря під тиском головний резервуар. З резервуару трубою повітря йде в кабіну машиніста, де проходить через гальмівний кран. З крана машиніста по трубі повітря потрапляє у розподільник повітря. Звідти частина повітря йде по одній трубі далі по поїзді до рукава між вагонами, а інша частина повітря вирушає в гальмівний циліндр та колодки. На кожній ділянці рукава, що ганяє повітря в наступний вагон, є відгалуження труби зі стоп-краном. І як можна було здогадатися, стоп-кран у разі активації порушує тиск у системі шляхом скидання повітря зовні.
Таким чином, поки працює компресор і поки подача повітря не порушена машиністом або одним із стоп-кранів, у гальмівній системі підтримується високий тиск. Повітря під тиском утримує від змикання гальмівні колодки і поїзд може їхати. Однак, як тільки тиск почне падати через зупинку компресора, скидання тиску машиністом, або скидання повітря стоп-краном на одній із ділянок системи гальмівні колодки перестануть утримуватися від змикання і почнуть затискати колеса. В результаті відбувається гальмування.
Звичайно ж, сучасні пневматичні гальма набагато складніші за ті, що були винайдені в 1874 році. Проте загальний принцип роботи за півтора століття не змінився. Варто також відзначити, що в електричках використовуються не пневматичні, а магнітно-електронні гальма.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати чому в Європі поїзди не стукають колесами під час їзди як в Україні