Робота цивільної авіації – це досить складний механізм, який вимагає враховувати якнайбільше нюансів, що потенційно здатні викликати небезпеку на пасажирів. Проте все передбачити неможливо, і часом відбуваються позаштатні ситуації: наприклад, спокійний політ на справній машині раптово перетворюється на сильну турбулентність, що супроводжується стресами і навіть травмами. І не завжди причиною такої різкої зміни ситуації стане погода або поломка лайнера – іноді нею може виявитися… невидимий слід іншого літака.
Зона турбулентності – справа звичайна в авіації і найчастіше безпечна для пасажирів. Але іноді вона ніби виникає на порожньому місці, і причини для цього немає. І таке явище нерідко виникає, коли літак пролітає поряд з тим місцем, де нещодавно пройшов інший лайнер, особливо якщо габарити першого перевищували розміри другого. Цей феномен і називається супутнім слідом.
Механізм появи супутнього сліду пояснюється суто фізичними законами: вся річ у дії підйомної сили. Зверху крила під час польоту створюється знижений тиск, а знизу – навпаки, підвищений. Внаслідок чого повітря прагне з області підвищеного тиску в область зі зниженим, проходячи при цьому через кінець крила, тому закручується в своєрідний вихор. Цей спіральний потік і називається супутнім слідом, а довгота його існування та розміри прямопропорційні габариту літака, що його залишив.
Для інших лайнерів, які потрапляють у супутній слід, це може закінчитися турбулентністю, а кілька разів історія знала трагічні наслідки такого явища. Внаслідок вльоту до цієї зони кілька літаків зазнали аварії з людськими жертвами. Тому з цим явищем намагаються боротися: на лайнери встановлюються кінцеві шайби, вінглети, шарклети та інше.
Серед інших заходів щодо усунення небезпеки можна виділити встановлення тимчасових інтервалів для зльоту наступного літака, щоб супутній слід попереднього розвіявся, а також під час польотів на великих висотах використовується система безпечного ешелонування, яка розводить літаки різними висотами. Всі ці заходи знижують до мінімуму виникнення аварійних ситуацій від попадання лайнерів у супутній слід.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати чому у радянського Ту-144 та французького «Конкорду» опускається і піднімається ніс