Техно
0

Супутній слід літака: як він виникає і яку небезпеку несе для інших лайнерів

Робота цивільної авіації – це досить складний механізм, який вимагає враховувати якнайбільше нюансів, що потенційно здатні викликати небезпеку на пасажирів. Проте все передбачити неможливо, і часом відбуваються позаштатні ситуації: наприклад, спокійний політ на справній машині раптово перетворюється на сильну турбулентність, що супроводжується стресами і навіть травмами. І не завжди причиною такої різкої зміни ситуації стане погода або поломка лайнера – іноді нею може виявитися… невидимий слід іншого літака.

Небезпечний слід від літака.

Зона турбулентності – справа звичайна в авіації і найчастіше безпечна для пасажирів. Але іноді вона ніби виникає на порожньому місці, і причини для цього немає. І таке явище нерідко виникає, коли літак пролітає поряд з тим місцем, де нещодавно пройшов інший лайнер, особливо якщо габарити першого перевищували розміри другого. Цей феномен і називається супутнім слідом.

Турбулентність виникає не лише від грози чи поломок.

Механізм появи супутнього сліду пояснюється суто фізичними законами: вся річ у дії підйомної сили. Зверху крила під час польоту створюється знижений тиск, а знизу – навпаки, підвищений. Внаслідок чого повітря прагне з області підвищеного тиску в область зі зниженим, проходячи при цьому через кінець крила, тому закручується в своєрідний вихор. Цей спіральний потік і називається супутнім слідом, а довгота його існування та розміри прямопропорційні габариту літака, що його залишив.

Чим більший літак, тим потужніший супутній слід.

Для інших лайнерів, які потрапляють у супутній слід, це може закінчитися турбулентністю, а кілька разів історія знала трагічні наслідки такого явища. Внаслідок вльоту до цієї зони кілька літаків зазнали аварії з людськими жертвами. Тому з цим явищем намагаються боротися: на лайнери встановлюються кінцеві шайби, вінглети, шарклети та інше.

Щоб захиститися від супутнього сліду, вживається багато заходів.

Серед інших заходів щодо усунення небезпеки можна виділити встановлення тимчасових інтервалів для зльоту наступного літака, щоб супутній слід попереднього розвіявся, а також під час польотів на великих висотах використовується система безпечного ешелонування, яка розводить літаки різними висотами. Всі ці заходи знижують до мінімуму виникнення аварійних ситуацій від попадання лайнерів у супутній слід.

 

Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати чому у радянського Ту-144 та французького «Конкорду» опускається і піднімається ніс

Advertisement
Теги: ,

Також цікаво

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Fill out this field
Fill out this field
Будь ласка, введіть правильний email.
You need to agree with the terms to proceed

Популярне
Меню