Ще якихось кілька років тому поряд із залізницею, що проходить, досить часто можна було побачити рейки, старанно покладені на дерев’яних стелажах зі шпал, просочених креозотом. Підпірки з рейками знаходилися по всій довжині колії з інтервалом у кілометр. Розміщували їх там не просто так, а з конкретною метою.
1. Навіщо потрібні були додаткові рейки
Мета розміщення цих додаткових елементів була одна – про всяк випадок. Тобто потрібні були вони для оперативного усунення поломки, що виникла. Такі рейки тому і називали «кілометровий запас». У наш час ситуація змінилася, і побачити таке явище можна хіба що на старих малофункціональних гілках або там, де залізнична дорога стикова.
Не завжди рейкова ланка мала однакову довжину. До 1917 довжина була 10,83 м, в радянські роки – 12,5 м, а після Другої Світової війни – 25 м (взяли за основу німецьку технологію). У результаті на стиках колісна пара вагона або локомотива відтворювала стукіт – звук характерний і сплутати його ні з чим не можна було. Та й він чувся досить часто. Потроху це явище йде в минуле. На нових залізничних лініях “безстиковий шлях” з 800 метрових рейок, з’єднаних зварним швом, а не болтами з насадками.
Шляховики на рейки наносять спеціальні цифрові позначення, наприклад, II-65-25.00, де:
- II – група придатності (приймальні шляхи – від 2,3 до 5, а головних – 1 і 2 групи);
- 65 – тип виробу за вагою одного погонного метра (у даному випадку в погонному метрі 65 кілограмів);
- 25.00 – кількість метрів рейки.
2. Чому ці рейки досі не вкрали
Виходячи з їхньої маси (25-метрова рейка важить 1625 кг), фізично потягти такий виріб не вдасться. Але навіть якби комусь це вдалося, і злодюжка з рейками дістався пункту прийому металу, без спеціальних офіційних документів їх би не прийняли. Це кримінально карається.
Ще один момент – місце знаходження «кілометрового запасу». Зазвичай стелажі з рейками розміщені на перегонах, де немає крім залізничних колій інших доріг та під’їздів. На місце аварії їх доставляють спецтехнікою.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати для чого на багатьох залізничних мостах всередину полотна ставлять дві дивні рейки