Якщо прогулятися біля залізничного мосту, то можна помітити, що перед його початком усередині колії з’являється ще якась загадкова пара вузьких рейок. Вона розходиться від невеликого трикутника, а потім йде паралельно до основної колії протягом усього залізничного мосту. Що це за така загадкова штуковина і для чого вона потрібна? Цілком ясно, що зроблено таке пристосування аж ніяк не для краси.
Почати потрібно з головного і, мабуть, очевидного, при детальному розгляді фотографій. Усередині залізничного полотна лежать зовсім не додаткові рейки. Побачити такі штуковини можна не лише на мостах, а й на переїздах, на станціях, поруч із тунелями, розвилками, а іноді й на нічим, здавалося б, непримітних ділянках залізниці. Насправді це кутники або, строго кажучи, контркутники. Функцію вони виконують ту саму, що й контррейки на залізниці.
Це прозвучить досить банально, проте переважна більшість відповідей на запитання: «А навіщо потрібна ось ця штука на залізниці?» зводиться до одного варіанту: «Для забезпечення безпеки руху». Те саме стосується і контркутників з контррейками. Якщо говорити конкретніше, то потрібні вони для того, щоб запобігти зіскакуванню візка вагона з рейок у потенційно небезпечному місці. Саме тому кутники ставлять на найвідповідальніших ділянках залізничного вокзалу, поруч зі стрілочними переводами або на крутих поворотах.
Контррейка запобігає зіскакуванню вагона з рейок за рахунок «вправлення» колеса назад, якщо воно починає зіскакувати. Контркутник же використовується насамперед не для того, щоб урятувати поїзд, а для того, щоб урятувати залізничну інфраструктуру. Якщо вагон зіскочить на ділянці з кутником, він не перекинеться, оскільки його колеса зачепляться за широкий жолоб. Особливо важливо це для важких вантажних поїздів, особливо тих, що їдуть із бочками та цистернами.
Зістрибування вагона з рейок небезпечне саме наступним перевертанням. У цьому випадку вагон, що зіскочив, починає тягнути за собою всі інші, розсипаючи або розливаючи по окрузі свій вміст. Якщо таке трапиться на мосту, то поїзд гарантовано зашкодить інженерній конструкції і навіть може її зруйнувати. Однак, якщо вагон зіскакує з рейок, але надалі не перевертається, нічого описаного не відбувається. Поїзд просто «зав’язне» та зупиниться на місці.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати що станеться з поїздом, якщо хтось покладе на рейки гальмівний башмак