Розрахунковий термін служби автоматичної коробки не дуже важливий, якщо купуєш нову машину. При виборі на вторинному ринку, навпаки, корисно знати, на що здатний той чи інший агрегат.
Хто зробив автомат?
Більшість автовиробників відмовилися від самостійної розробки автоматів. Купують їх у готовому вигляді у «профільних» компаній, підбираючи за каталогом агрегати з потрібними характеристиками.
Найбільші і найвідоміші – японські Aisin та Jatco, німецькі ZF та Getrag.
Тих, хто все робить сам, можна перерахувати на пальцях. Власні трансмісійні підрозділи тримає Hyundai-Kia та деякі китайські компанії. Ford та GM вже років двадцять співпрацюють саме в галузі гідроавтоматів. Щоправда, у Форда напрацьовано зв’язки з Getrag.
На тлі варіаторів і роботів класичні гідроавтомати краще — менш примхливі та ресурсніші. Звичайно, зі стандартним застереженням: при належному обслуговуванні та розумних режимах експлуатації.
Обслуговування — це, в першу чергу, своєчасна (а краще попереджувальна) заміна масла та зношених деталей, щоб мікроуламки не засмічували всю систему.
Розумні режими – без різких прискорень та перегрівів. Перегрів виникає не тільки при тривалому пробуксуванні, але і при пересуванні в пробках. Він псує масло, гумові та пластикові деталі, а від цього страждає все інше.
Залишимо за кадром стародавні чотириступки. Завдання знайти кросовери, які при пробігу в 150-180 тисяч км не вимагатимуть ремонту АКПП відразу ж. Ремонт трансмісій нині дуже дорогий і може стати в 70-150 тисяч гривень, чого, зрозуміло, всім бажаємо уникнути.
Якщо все робити правильно, то будь-який сучасний автомат витримає 200–250 тисяч кілометрів без перебирання. Але є й здатні на 300–400 тисяч.
Mazda CX-5
Mazda виробляє коробки сама, але все-таки автомат FW6A-EL (і версія GW6A-EL під 4х4) розроблена Aisin на базі TF81-SC спеціально під двигуни лінійки Skyactiv з крутним моментом до 300 Н·м.
Поширена проблема у водіїв, що зловживають кікдауном на холодному, — зношування посадкового місця центрального підшипника корпусу, що виражається в гулі та шумі. Ті ж дії викликають прискорене зношування подвійного барабана Hi/Low. Частково це пов’язано з налаштуваннями блоку управління коробки.
Першу зміну масла достатньо зробити після 100 тисяч кілометрів. Потім скоротити інтервал удвічі та ретельно стежити за температурою робочої рідини. Коробка схильна до перегріву, рекомендують промивати теплообмінник при кожній зміні масла. У принципі агрегат вважається витривалим і живе понад 300 тисяч кілометрів.
Hyundai Creta
Автомат A6GF1 – молодший представник сімейства A6, розробленого Hyundai-Kia за участю Mitsubishi. Призначена для моноприводних машин із моторами 1.4–2.0. Чим менший крутний момент, тим довше служить коробка. Зустрічається також на Kia Soul та Seltos, на Rio та Solaris, Elantra та Cerato.
Ранній варіант (до 2012 року) був досить примхливий. Потім поетапно з’явилися модернізовані версії A6GF1-1 та A6GF1-2 – їх відрізняє стійкіший гідротрансформатор.
Інструкції позиціонують коробку як необслуговувану: масло залите на весь термін служби. Ну, якщо ви розраховуєте продати машину відразу після 150 тисяч кілометрів, то можна і не міняти. Приблизно на цьому рубежі зазвичай відбуваються перші перебірні заходи із заміною зношених елементів. Але взагалі рекомендації стандартні: перша зміна масла після 80 тисяч, далі бажано кожні 50–60 тисяч. Від деградації масла першим страждає блок соленоїдів – при перемиканні з’являється смикання. Ремонт недешевий. Також коробку небажано ґвалтувати у болоті чи снігу: у неї ніжний диференціал.
При сприятливому розвитку подій агрегат живе 300–350 тисяч км.
Nissan X-Trail
Одна з найкращих коробок свого часу – Jatco JF613E, вона ж RE6F01A у Ніссана, вона ж F6AJA у Mitsubishi та AJO у Renault. Величезний запас міцності «залізом».
Найдовше застосовувалася на Лансері (до 2017 року), а з кросоверів пішла після 2013-го. Крім «другого» Ікс-Трейла (з дизельним двигуном) і Murano, мешкає на Аутлендерах з трилітровим двигуном і Renault Koleos.
Конструктивна фішка JF613E, що свідчить про перевагу над аналогічними айсинівською TF80-SC і джіемівським 6T45, – точні налаштування електроніки.
До 180-200 тисяч агрегат може відходити навіть без заміни масла. Але все ж таки його радять міняти, оскільки бруд виводить з ладу втулки і кільця. Крім того, саме специфічні налаштування, захищаючи гідроблок, прискорюють зношування фрикціонів. Отже, поряд із втулками та кільцями, фрикціони при надмірно активних розгонах теж стануть розхідниками.
Volkswagen Tiguan
Перший у світі шестиступінчастий автомат Aisin TF-60SN розроблений у 2003 році за техзавданням Фольксвагена для дволітрових надувних моторів.
Над електронною частиною та адаптацією під різні моделі працював сам VW. Дуже зручний агрегат, застосовується до цього дня на безлічі VW (включаючи Polo Sedan), Skoda і Audi (індекс 09G), а також Mini.
Пройшло кілька модернізацій, практично всі дитячі хвороби (у тому числі швидке зношування втулки сонячної шестірні) після 2009 року вилікувано.
Чутливий до рівня масла, і до якості теж, хоча відноситься до необслуговуваних. Рідина забруднюється продуктами зношування фрикціонів (муфта блокування при різких прискореннях тут «прослизає», починаючи з третьої передачі). Тому її все ж таки бажано міняти кожні 60–80 тисяч км.
Якщо не міняти, то за повністю міських умов життя коробка протягне до 200 тисяч км. Якщо не скупитися, витримає і 300.
Недостатньо ефективний теплообмінник – стільники забиваються відкладеннями, що загрожує перегрівами навіть без особливих навантажень. Настійно рекомендують при першому перебиранні замінити теплообмінник зовнішнім радіатором (у деяких модифікаціях він стоїть штатно).
Mitsubishi Pajero
П’ятиступінчаста А750F (Aisin TB-50LS) розрахована на гігантський крутний момент, до 485 Н.м і застосовувалася на великих позашляховиках і пікапах. Спочатку зроблена для Ленд Крузерів (100-ї та 120-ї серій) та їх родичів, встановлювалася також на Kia Sorento та Suzuki Grand Vitara. З 2008 року й досі живе на Pajero, Pajero Sport та L200 (індекс A5AWF).
За умови заміни масла кожні 80 тисяч км із коробкою до 200 тисяч км зазвичай нічого не відбувається. Жодних особливо вразливих місць немає. Якщо регулярно мучити машину важкими болотами, то в районі 80–100 тисяч неминучий ремонт гідротрансформатора та гідроплити із соленоїдами. Проблеми з перегріванням дуже рідкісні — система охолодження ретельно опрацьована. На вікових агрегатах корисно на допомогу фільтру грубого очищення додати зовнішній фільтр тонкого очищення.
При належному ставленні ресурс сягає 350 тисяч км. А при роботі з «малооб’ємними» моторами типу 2.7 то і півмільйона цілком досяжні.
Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб прочитати про 5 найкрутіших позашляховиків за 500 тисяч гривень, які зберігають якості справжніх всюдиходів