Новини
0

У мережі показали рідкісний експортний «Запорожець» з двигуном Renault

ЗАЗ-965, відомий як “горбатий” “Запорожець”, поступово здобував популярність за кордоном, включаючи країни Західної Європи. Була створена покращена експортна версія ЗАЗ-965 АЄ з особливим дизайном інтер’єру та екстер’єру. На деяких ринках вона навіть отримала власні назви, такі як Yalta (в Бельгії), Jalta (у Фінляндії, Нідерландах, Данії, Швеції) або Eliette.

Тому не дивно, що коли друге покоління “Запорожця” ЗАЗ-966 з’явилося в 1966 році, воно також почало активно проникати на зарубіжні ринки.

На тій самій виставці в Брюсселі "Запорожці" мали британського сусіда у вигляді автомобільного бренду Morris.

“Вухатий” для Європи

 

ЗАЗ-966 був актуальним автомобілем для середини 1960-х як з конструктивної, так і з дизайнерської точки зору. У той час у Європі було кілька компактних моделей, які мали подібну стилістику. Однак новому автомобілю не було присвоєно нового двигуна, і старий 30-кінний агрегат з “горбатого” автомобіля вже вважався слабким для того часу.

Мелітопольський завод МеМЗ, який постачав силові агрегати для ЗАЗ, затримався з розробкою серійного 40-кінного двигуна. Але час спливав, європейський ринок не чекав, і торгова радянська організація “Автоекспорт” вирішила спробувати встановити на “Запорожець” якийсь “іномарковий” двигун.

Нижня частина моторного відсіку у цій "Ялті" відрізнялася від серійних ЗАЗ-966. Можливо, двигун був з Renault, але нам не відомо, який саме вигляд мав нижній діапазон передсерійних ЗАЗ-966.

Вирішили встановити 1,0-літровий рядний двигун Renault Sierra (C-engine) з водяним охолодженням. Цей двигун вже успішно використовувався на кількох задньопривідних моделях, таких як Renault 8, 10, Floride та Caravelle. Французи погодилися постачати ці двигуни з робочим об’ємом 0,956 літра і потужністю 40 к.с. при 5000 об/хв.

Встановлення французьких двигунів під капот “Запорожця” не проводилося на заводі ЗАЗ, а здійснювалося на європейському підприємстві – заводі компанії Scaldia-Volga S.A. в Бельгії. Цей завод також займався збіркою для європейського ринку і інших автомобілів, таких як “Москвич-408” і дизельні “Волги”.

“Водянка” замість “повітряника”

На початку було вирішено зробити один екземпляр “Запорожця” з мотором від Renault, оскільки було необхідно протестувати його на ринку, а також технічно це було непросто реалізувати в гаражних умовах.

Встановити французький двигун разом з радіатором під капот "Запорожця", ймовірно, не було великою проблемою.

Мотор C-engine значно відрізнявся від МеМЗ-ів. По-перше, він був рядним, з усіма чотирма циліндрами в одному ряду, у противагу V-подібному конфігурації МеМЗ-ів, який був коротшим. Крім того, “французький” двигун мав водяне охолодження, що відрізняло його від оригінального агрегата. Хоча під капотом ззаду було достатньо місця, конструкторам все ж довелося змінити схему руху повітря в підкапотному просторі та систему підвіски для кріплення силового агрегата.

Один-єдиний

 

Запорізьку машину з французьким двигуном вперше показали громадськості на автомобільній виставці в Бельгії в 1968 році. Автомобіль був представлений на радянському стенді під назвою Yalta 1000. За декількома фотографіями того часу можна зрозуміти, що він був одним з ключових моделей, представлених на виставці.

В Європі автомобіль Yalta (або Jalta) другого покоління поставлявся з "рідним" мелітопольським двигуном потужністю 40 к.с. Експортні "Запорожці" мали вишуканий хромований пакет, який надавав їм ексклюзивний вигляд.

Незважаючи на виставковий екземпляр “Запорожця” з мотором Renault, європейським водіям не вдалося особисто випробувати цю модель на дорогах. Схоже, цей автомобіль залишився єдиним примірником. Проте, Мелітопольський моторний завод успішно організував масове виробництво нових 1,2-літрових двигунів потужністю 40 к.с. Вже до 1969 року було виготовлено 10 тисяч таких двигунів, а в 1971 році завершено будівництво нового виробничого корпусу у Мелітополі, де почали виробляти ці агрегати масово, а їхнє число зросло до сотень тисяч.

“Запорожці” у Європі

 

Цікаво відзначити, що англійське видання Autocar, яке є найстарішим автомобільним журналом у світі, у своєму огляді в 1968 році визнало “Запорожець” цікавим з технічної точки зору. Згідно зі статтею, опублікованою 4 липня, на той момент задньомоторна компоновка ще не вважалася застарілою.

Цікаво, що двигун Renault з родини C-engine, який використовувався в наших ЗАЗиках, також постачався іншим автовиробникам. Наприклад, шведській Volvo і голландській DAF для їхніх видатних моделей з автоматичною трансмісією Variomatic. Загалом, двигуни цієї лінійки продовжували вироблятись майже півстоліття, аж до листопада 2004 року. Це свідчить про їхню надійність та довговічність.

Дизайн ЗАЗ-966 відповідав своєму часу і був сучасним. У той час багато європейських моделей використовували стилістику "двоповерхового" дизайну з карнизом, який пролягав по лінії підвіконня.

Де тепер ЗАЗ Yalta 1000

 

Незважаючи на те, що існують непідтверджені відомості про наявність одного “Запорожця” з двигуном Renault рідинного охолодження, який був завезений з Франції до України і експлуатувався у Запорізькій області, включаючи місто Мелітополь, де працював Мелітопольський моторний завод (МеМЗ), що виробляв двигуни для ЗАЗів, не має достатніх доказів, що підтверджують цю історію.

Можливо, цей автомобіль був дослідним зразком, який використовувався для тестування варіанта “Запорожців” з французьким двигуном та системою охолодження. Про подальшу долю цієї машини немає відомостей, але не виключено, що шанувальники історії можуть виявити сліди цього автомобіля в майбутньому.

Хочеться дізнатися ще більше цікавого? Як щодо того, щоб подивитись на унікальний шестиколісний позашляховик ЛуАЗ (фото)

 

➡Підпишись на нас в – Google НОВИНИ, щоб отримувати більше цікавих новин про авто!

Advertisement

Також цікаво

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Fill out this field
Fill out this field
Будь ласка, введіть правильний email.
You need to agree with the terms to proceed

Популярне
Меню